Hoppa till innehållet

Årets investerare i Female Founders: ”Jag är inte tålmodig”

Indra Sharma, investerare på Axel Johnsons investeringsbolag Novax, har blivit framröstad till Årets viktigaste kvinnliga investerare av Di Digitals läsare. ”Techbranschen är ledande inom så mycket så varför inte jämställdhet?”, säger Indra Sharma.

Indra Sharma, investerare på Axel Johnsons investeringsbolag Novax, har blivit framröstad till Årets viktigaste kvinnliga investerare av Di Digitals läsare.
Indra Sharma, investerare på Axel Johnsons investeringsbolag Novax, har blivit framröstad till Årets viktigaste kvinnliga investerare av Di Digitals läsare.Foto: Amanda Lindgren

På torsdagskvällen korades Indra Sharma till Årets kvinnliga investerare på Di Digitals event Female Founders som sändes digitalt.

Hur känns det att bli framröstad till Årets viktigaste investerare av Di Digitals läsare?

”Jag har alltid eftersträvat att vara en närvarande investerare som ger rak och tydlig feedback till de entreprenörer jag möter och att vara tillgänglig bidra med det jag kan. Det är roligt att jag har lyckats med det och att få bekräftat att ens hårda arbete är uppskattat.”

Indra Sharma är investerare på Novax som är Axel Johnsons investeringsbolag och satsar på små och medelstora tillväxtbolag. Hon jobbade tidigare i investeringsteamet på EQT Ventures, och har höjt sin röst kring frågor om jämställdhet och mångfald inom techbranschen. 

Berätta om vad du har gjort i år?

”Det har varit ett väldigt händelserikt år. Arbetet på Novax, där jag bygger upp investeringsdelen som riktar sig mot startups, har fortsatt. Det har blivit ett helt annat sätt att arbeta på i och med pandemin som varit lärorikt och utmanande. Sedan har jag även publicerat min första bok som jag har skrivit tillsammans med branschkollegan Tatiana Shalalvand ’Förebilderna - kvinnorna som formar vår framtid’”.

Läs mer: De vill spräcka myten om vem som kan bli entreprenör

Indra Sharma är ingenjör i botten och har en bakgrund som managementkonsult. Ett av hennes uppdrag var på betalbolaget Bambora, där hon sedan blev anställd som produktstrategichef. Därifrån gick hon till att bli investerare på EQT Ventures och förra året började hon som ”head of early investments” på Novax.

”Tidigt i min karriär lärde jag mig vikten av att forma och uppskatta långsiktiga relationer. Det är en röd tråd jag har tagit med mig oavsett uppdrag. I min erfarenhet så skiljer det sig mellan hur stora och små bolag resonerar och hur snabbfotade de kan vara i tider av kris och stabilitet. Jag har haft förmånen att vara delaktig i både stora jättar och mindre bolag och att själv kunna anpassa sig till de olika kulturerna och synsätten”, säger Indra Sharma.

På Bambora var hon med under den snabba resan från starten 2015 till att det såldes bara drygt två år senare.

”Att skala både bolaget och produkt på lite mer än två år lärde mig en hel del 'best practice' som jag tar med mig som investerare. Att växa så snabbt leder till en del växtvärk men det är också väldigt roligt”, säger hon.

Hon beskriver det som att hon ”föll pladask” för rollen som investerare under åren på EQT Ventures, för att hon fick investera i några av Nordens mest spännande entreprenörer.

Berätta gärna om hur du ser på techbranschen när det kommer till jämställdhet och mångfald?

”Jag tror och hoppas att det är mycket på gång och att det finns en vilja att förändra. Kanske är den här utmärkelsen också ett tecken på det? Ett tecken på att tech-scenen vill se olika typer av investerare på andra sidan bordet. Som person är jag inte en särskilt tålmodig och vill att saker ska ske nu (och inte om 30 år). Det gäller även jämställdhet och mångfald. Hur svårt kan det vara? Techbranschen är ledande inom så mycket så varför inte jämställdhet? Jag vill ändå tro att vi kommer se en mer rättvis framtid även om siffrorna ibland känns dystra.”

Ser du dig själv som en förebild? 

”Jag vill vara det för min dotter precis som mina föräldrar varit det för mig. Jag märker att det även finns andra som ser mig som en förebild. Ofta är det både kvinnor och män med invandrarbakgrund som skriver till mig att det betyder mycket för dem att se någon som mig i den positionen jag har.”

Hon fortsätter:
”Jag har fått höra att jag kommer få jobba dubbelt så hårt som många andra för att uppnå samma sak och jag tror att många med invandrarbakgrund kan känna igen sig i det, eller fått höra det i sin karriär. Det kan leda till att en person känner att det inte spelar någon roll vad de gör för de kommer ändå aldrig att få möjligheten eller kredd för sitt arbete. Ibland handlar det inte om vad eller hur något sägs eller görs utan snarare vem som säger eller gör det. Synlighet är viktigt, och förutom att jag personligen är hedrad och glad över utmärkelsen så hoppas jag att det ger andra hopp om ett mer rättvist och jämställt näringsliv.”

Indra Sharma citerar Poeten Rasha Tamim, som har skrivit ett stycke hon tycker beskriver känslan bra: ”Men för mig var det en styrka, att förbli en svart fågel, bland alla vita svanar, och lära andra, att leva med det främmande.”

Läs mer: De var nominerade till Sveriges viktigaste kvinnliga investerare 2020

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera