Annons

Årets mediestartup -”Ett Uber för journalistik”

Anders Nilsson och Christopher Hedvall är grundare av Newsreps, en plattform för användargenererade nyheter.
Anders Nilsson och Christopher Hedvall är grundare av Newsreps, en plattform för användargenererade nyheter. Foto: Miriam Olsson Jeffery
Vinnarna av årets startup på Mediedagarna i Göteborg vill koppla ihop medborgare med mediehus. Om några veckor lanserar de med den första betalande kunden.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

”Oväntat! Det var tuff konkurrens och absolut helt oväntat”, säger Anders Nilsson, en av grundarna till Newsreps.

Han har precis mottagit priset för årets mediestartup på Mediedagarna, som just nu pågår i Göteborg, tillsammans med medgrundaren Christopher Hedvall. Det är ett nyinstiftat pris som delas ut av Di Digital, Nyheter24, Venture Cup och G-Lab21. 

”Det känns riktigt bra och är en bekräftelse på att människor i branschen bedömer det man gör som betydelsefullt”, säger Anders Nilsson.

Newsreps har skapat en plattform där medborgarjournalistiken och mediehusen kan mötas. Via den kan personer som är på plats där något händer komma med nyhetstips. Och nyhetsmedier kan lägga ut uppdrag lokalt eller internationellt och köpa foton, videoklipp samt text.

Anders Nilsson har haft idén länge och fick med sig Christopher Hedvall på tåget, som tidigare jobbade med startups inom energiteknik.

”Det finns en humanitär tanke bakom Newsreps. Ofta hämtas foton som visar framförallt tråkiga nyheter från Facebook eller Twitter, och personer som har tagit dem får ingen eller dålig ersättning. Vi ville bygga en advekat lösning för det”, säger Anders Nilsson.

”Arcticstartup beskrev Newsreps som ett ”Uber för journalistik”, och även om vi inte kallar oss det själva är det ett enkelt sätt att förklara vad det handlar om”, säger Christopher Hedvall.

I dag har Newsreps en app ute för IOS och Android, där man kan registrera sig för uppdrag och skicka in nyhetstips. Bolaget erbjuder också en så kallad ”white label”-lösning som medieföretag kan integrera i sina egna plattformar på webben och i mobilen. Det senaste året har man genomfört betatester med ett tjugotal bolag och några av dem kommer att lansera en tjänst i slutet av april. 

”Vi har haft med bolag från fyra olika områden, från Skandinavien, USA, Indien och Mellanöstern”, säger Anders Nilsson.

Newsreps tar betalt genom en prenumerationsmodell och priset varierar mellan 200 och 2000 dollar beroende på vilka funktioner man väljer att med. När det sker transaktioner i tjänsten drar bolaget också en avgift på beloppet.

Hittills har verksamheten finansierats med pengar från affärsänglar och Newsreps har i dag nio anställda i Stockholm, Göteborg, Indien och Atlanta i USA. 

Bolaget fick också nyligen en kapitalinjektion från Googles Digital News Initiative med 462 000 kronor.

”Just nu är fokus på att lansera de första kunderna och skapa ett ”proof-of-concept” utifrån det. Sedan kommer vi att söka mer riskkapital”, säger Anders Nilsson.

Newsreps startades 2014 och det är än så länge tidigt i utvecklingen. Nu gäller det att få fler mediebolag med på tåget.

”Jag vet att vi inte är de första som försöker göra detta, men ingen har hittills lanserat ett ramverk som gör att tidningarna kan behålla sina varumärken”, hävdar Anders Nilsson.

Läs mer: De är årets startup inom mediebranschen

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer