Artisten Viktor Frisk startar plattform för liveshopping
Artisten Viktor Frisk startar plattform för liveshopping
Trenden med live-shopping startade i Kina – där den utgör en betydande del av e-handeln – och går ut på att företag gör interaktiva videosändningar där kunderna kan se, ställa frågor kring och köpa produkter.
Nu hoppar Viktor Frisk, som har över 300.000 följare på Instagram och är känd som en i barnfavoritduon Samir & Viktor, på trenden. Nischtidningen Ehandel bygger ett nytt mediehus för live-shopping där e-handlare, influerare och konsumenter kan mötas. Viktor Frisks sociala medier-byrå kommer bland annat att erbjuda e-handlarna på plattformen skräddarsydda kampanjer som ger live-shoppingen räckvidd i andra kanaler.
”Allt handlar om att se sin influerare visa upp kläder, inredning eller mat helt i realtid. Det vi på Reach gör är att sätta ihop influerare med företag, så att det är rätt person som frontar deras kampanj, produkt eller butik.”
Ehandel.Live blir en kanal för e-handlare och influerare att nå ut, och där konsumenterna kan registrera sig för erbjudanden och förhandsinformation från varumärken som de är intresserade av.
”Precis som på Bambuser eller liknande plattformar kan konsumenterna se influerare som visar upp sina favoritprylar live – som ett Zoom-möte fast live-shopping. Det här är något som är särskilt värdefullt under coronapandemin då vi inte ska gå så mycket i fysiska affärer”, säger Viktor Frisk.
Läs även: Influencer-bolagen växer i raketfart – utan externt kapital
Ehandel.Live rullas ut på bred front i början av 2021 och Viktor Frisk beskriver det som ”ett Netflix för live-shopping”. Samarbetet mellan Ehandel och Reach syftar till att löpande matcha rätt e-handlare med rätt influerare inom allt från hälsa, mode och mat.
”Vi hade tidigare varit i dialog med Ehandel om att göra ett samarbete, och när det här kom upp med Ehandel.Live så ville de göra lanseringen tillsammans med Reach, i och med att vi själva är influerare och därmed vet hur sociala medier-marknadsföring fungerar och vad konsumenter vill ha, så var det en väldigt bra matchning”, säger Viktor Frisk.