Annons

Artworks vill bli ett Hemnet för svensk konst

Konstmarknaden har helt blundat för den tekniska utvecklingen, menar grundaren av Artworks som nu skalar upp sin tjänst som kopplar samman säljare och köpare. I ryggen har man ägarfamiljerna till Gina Tricot och Betsson.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

”Artworks är som Hemnet men för konst. Precis som med lägenheter och hus vill man också se konsten innan man slår till. För de flesta av oss börjar köpprocessen på internet oavsett om man sedan genomför affären där eller inte”, säger Henrik Kanekrans som är grundare till den nya konstplattformen.

Tjänsten som finns som app och webbplats samlar kommande och pågående konstutställningar i användarens närområde samtidigt som det går att reservera verk direkt i tjänsten.

Artworks har testats under hösten med en utvald skara gallerier och utställare. Idag har plattformen 240 utställare och 1 426 konstverk.

Nu öppnar man upp plattformen för gallerier och museum över hela landet. ”Vi siktar på att bli rikstäckande i år och att även börja titta på grannländerna.”

Läs även: Besök Salvador Dalís konst – inne i tavlan

Förra året tog Artworks in fyra miljoner kronor för att bygga den digitala plattformen. Pengarna kommer från familjen Appelqvist som är grundare och delägare i Gina Tricot, familjen Rolf Lundström (NTL) som bland annat har ägande i Betsson, Net Ent och Göteborgs Auktionshus och familjen Gyll. Investerarna jobbar även hands-on med Artworks berättar Henrik Kanekrans.

Själv har han en bakgrund som ekonom på bland annat Nordea och Mediaplanet och grundade Artworks som en tidning med visionen att skapa broar mellan kultur och näringsliv.

Foto:

Under arbetet med tidningen började han intressera sig för det affärsmässiga med konsten. Som konstintresserad privatperson funderade han också på varför det var så svårt att få överblick över vilka utställningar som pågår och vilka verk som är till salu. ”Det krävs ingen raketforskare för att konstatera att förstahandsmarknaden för konst helt har blundat för den tekniska utvecklingen som har skett de senaste 10-15 åren.”

Målet för teamet bakom Artworks är nu att skala upp och få fler användare och utställare.

”Med Hemnet har bostadsmarknaden fått en självklar söktjänst där mäklare och köpare möts. Den rollen hade papperstidningarna tidigare. På konstmarknaden har sekundärmarknaden omfamnat ny teknik men inte förstahandsmarknaden. Det finns otroligt mycket kvar att göra och vi tror att digitaliseringen inte riktigt har kommit till den här branschen.”

Han jämför med auktionsbranschen som han tycker har kommit längre. ”Var och varannan person har numera auktionsfyndade skatter i sina hem, det skulle kunna vara samma sak med konst.”

Tjänsten är gratis. Affärsmodellen är att Artworks kurerar innehållet, men i likhet med Hemnet tar man en annonsavgift för att visa upp utställningarna.

Di Digital har tidigare rapporterat om den svensk-brittiska konstsajten Artfinder. Henrik Kanekrans tycker att att Artworks skiljer sig avsevärt från deras erbjudande.
"De erbjuder en marknadsplats för konstnärer som inte har gallerister. Men vi säljer inte konst från konstnärer utan kopplingar till gallerier. Vi vill hjälpa galleristerna att nå ut."

Läs även: Artfinder tar in 19 miljoner – satsar på AI

Främsta konkurrenten är enligt Henrik Kanekrans Instagram.

”I Sverige har det blivit en viktig kanal för samtidskonstnärer att exponera sin konst. Många auktionssamlare och gallerier använder sig av Instagram för att hitta ny konst och det visar i vilken riktning marknaden är på väg. Det finns otroligt mycket kvar att göra och vi vill att konst ska ha samma förmåga att nå människor som musik har idag."

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies