Hoppa till innehållet

Askungesagan om grundartrion splittrar

Sagan om de tre Klarna-grundarna fortsätter att fascinera. Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz frågar sig om hon skulle klara vd:ns kiwitest eller inte.

Det var en gång tre unga män som bestämde sig för att en dag bli rika. Två av dem tog sabbatsår från studierna på Handelshögskolan för att resa världen runt. Någonstans på vägen dök idén upp om att starta ett kreditbolag. 

Entreprenörsresan kantades av hårt jobb och motgångar. Investerarna trodde inte på tankarna bakom det som då döptes till Kreditor. Men in kom en räddande affärsängel vid namn Jane Walerud.

Historierna kring det som i dag heter Klarna och de tre grundarna Sebastian Siemiatkowski, Niklas Adalberth och Victor Jacobsson är många. Och det är ett ämne som folk tar upp med mig flera gånger i veckan just nu. Kanske extra aktuellt med tanke på kritikstormen, den höga värderingen på 53 miljarder kronor och planerna på börsnotering. 

Klarna är en verklig framgångssaga. Inte många stora bolag har byggts upp så snabbt i svensk näringslivshistoria. Men det jag får höra är tyvärr oftast inte så snälla saker. Snart har jag nog samlat till en hel bok. Om det är en allmän avundsjuka eller om vissa oempatiska drag ligger bakom succén lär framtiden utvisa.

Många gånger vill personer påminna mig om när Niklas Adalberth och en Klarna-medarbetare blev gripna i New York 2012 misstänkta för sexuellt övergrepp, vilket de senare friades för. En återkommande följetong är den om hur hr-avdelningen ska ha plockat bort saxar efter att Klarnamedarbetare kastat dem på varandra i affekt. Kreditbolagets kommunikationschef Johan Gustafsson skickade oss sedan bildbevis på två saxar på kontoret, men efter det har flera anställda tagit upp ”sax-gate”. 

En söt historia jag fick höra nyligen var om Sebastian Siemiatkowskis ”kiwi-test”. När de startade Kreditor ska de ha tagit in 30 unga talanger för intervju. Fram på bordet ska en skål med kiwi-frukter ha ställts fram, men inga skedar. Utmaningen var att äta dem ändå. Rätta svaret ska ha varit att äta dem med skalet på ”då det inte är någon större skillnad”. Vissa ville dock påpeka den höga andelen besprutning som finns i kiwiskal.

Klarnas vd har under lång tid ”inte haft tid” med intervjuer med oss, men svarade duktigt på våra frågor i förra veckan. Han var då särskilt ångerfull kring medgrundaren Niklas Adalberths gamla uttalande om att ”den bästa kunden är den som inte betalar direkt utan får en påminnelse och sedan ett inkassobrev” och ”ja, vi är vår egen skuldindrivare. Men vi gör det under ett annat varumärke – det kallas Segoria – för att inte förstöra vårt eget”. 

Läs mer: Klarnas vd: Måste ordna upp i USA före börsnotering 

I en personlig intervju med Dagens Nyheter är han nu ännu hårdare i tonen mot sin medgrundare: ”Han borde ha avgått när han sa det där. Jag resonerar ju inte som han uttryckte det. Ingen jag känner på Klarna resonerar så”, säger han. 

Vidare i DN-intervjun berättar han om sin påvra uppväxt, hur han är nykter alkoholist och om gamla vredesutbrott. Niklas Adalberth har tidigare varit mer känd som den mest öppenhjärtiga i trion – mest utmärkande är berättelsen om hur han satt nyrik i ett hotellrum i Las Vegas och grät. Pengarna hade inte gjort honom lyckligare och det var upprinnelsen till att han hoppade av Klarna för att istället satsa på att göra världen bättre genom sitt Norrsken. Något han kanske berättar mer om när han står på scenen på måndag för finalen i Di Gasell. 

Läs mer: Klarna-grundaren: ”Handels smartaste ska inte bara starta nästa kreditbolag” 

Victor Jacobsson valde att lämna det operativa arbetet på Klarna redan 2012 och lämnade styrelsen 2016. Han tas nuförtiden upp som ”den okände Klarnagrundaren” och dyker ibland upp som investerare i olika startupbolag. 

Vissa elaka kritiker säger nu att det kommer oväntat lägligt att vd:n vill visa sig mer mänsklig i farvattnet efter alla klagomål från konsumenterna. Jag undrar lite hur Sebastians avståndstagande från Niklas citat även sker privat. De är trots allt barndomsvänner och sägs fortfarande gilla att mötas över ett parti poker. Klart är i alla fall att är trions liv fortsätter fascinera och att sagan ännu inte är all. 

I dag är det Black friday. Di har berättat om ”bluffreorna” där många butiker chockhöjer priserna innan för att sedan sänker dem. Klarna valde en mer ”våldsam” kampanj och delar i dag ut knäskydd och hjälmar till shoppare. Andra vill göra poänger av att de står utanför och skyltar med att de har en shoppingfri dag eller skänker till välgörenhet. Oavsett kritikerna är det är det nu på året som e-handeln omsätter som mest. Enligt våra källor omsätter Amazon redan en miljard i Sverige trots att en ordentlig lansering verkar dröja. Handeln här dirigeras vidare via Tyskland, men svenska shoppare lär få vänta extra länge på sina paket då arbetarna där gick ut i strejk i dag.

I veckan kom från Di:s Andreas Cervenka en större genomgång om hur svenska reklampengar på Youtube göder rysk propaganda. Vi passade då på att göra en specialpodd lagom till helgen: ”Om du låter ditt barn hänga på Youtube – gör inte det”, säger Andreas Cervenka.

Lyssna på podden

Äldre avsnitt av den här podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.

Samlingssida för poddar

Vi är lite extra muntra på Di Digital-redaktionen då vi idag äntligen får berätta om vår nya medarbetare. I januari börjar den erfarne tidningsmakaren Henrik Ek hos oss. 

Några minuter efter vi sågs första gången tänkte jag ”det här är en person jag verkligen vill jobba med”. Han skrev för Expressen i New York i många år och hans senaste uppdrag var ställföreträdande chefredaktör för tidningen Metro. Han har dock hela tiden hållit liv i sitt brinnande teknikintresse och vi var lite avundsjuka när han landade en exklusiv intervju med Apples vd Tim Cook häromåret.

Läs mer: Di Digital stärker bevakningen med ny techreporter

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera