Hoppa till innehållet

Återförsäljare de stora förlorarna när små varumärkens makt ökar

Allt fler mindre bolag med starka varumärken väljer bort mellanhänder för att istället sälja sina produkter direkt till kunden via egna kanaler. Det gör att stora återförsäljare och onlineplattformar får både mindre marginaler och sämre förhandlingsutrymme, enligt Pontus Sellberg, analytiker inom detaljhandeln på Danske Bank Sverige. 

Pontus Sellberg, senioranalytiker på Danske Bank, säger att mindre, starka varumärken har ett gyllene tillfälle att driva försäljning genom egna kanaler och minska beroendet av större plattformar.
Pontus Sellberg, senioranalytiker på Danske Bank, säger att mindre, starka varumärken har ett gyllene tillfälle att driva försäljning genom egna kanaler och minska beroendet av större plattformar.Foto: Vilhelm Stokstad/TT/Pressbild

Under coronapandemin har efterfrågan på många produkter ökat, framför allt inom e-handeln. För många varumärken har de stora återförsäljarna och plattformarna varit avgörande för försäljningen – ibland till och med det enda sättet att nå ut – men det håller nu på att förändras, säger Pontus Sellberg.

”Beroendeställningen skapar också friktion i form av högre kostnader och en distans till kunderna som uppstår när man går via andra för att sälja sina produkter”, säger han och fortsätter:

”Vi börjar se en förändring där förutsättningarna för att sälja direkt till kunden blir bättre. Många försöker nu bygga upp sin onlinehandel eller öka flödet till sina egna kanaler, just för att det finns rätt mycket marginal att spara som förloras när man har en mellanhand.”

Läs även: Sportkläder ökar starkt i pandemin – nischaktörer vinnare

De online-baserade träningsmärkena Stronger och Revolution Race, som säljer friluftskläder via nätet, är två exempel på bolag som byggt upp sina varumärken och sin försäljning från grunden. De har båda lagt ett extra starkt fokus på sociala medier och influerare för att marknadsföra sina varumärken. Försäljningen sker direkt via egna hemsidor, och har därmed inte varit beroende av återförsäljare som till exempel Stadium och sportvaruhuskedjan XXL, eller stora onlineplattformar som Zalando, Boozt eller Amazon. 

Även Uppsala-företaget Maya Delorez, som säljer träningskläder anpassade för ryttare, ville nå direkt till kunden och valde därför att satsa på e-handel. Det trots att många varumärken inom ridsport traditionellt sett sålt sina produkter via återförsäljare och butiker.

”Vi kortar av alla led vilket gör att vi kan hålla hela kedjan själva, och både vara snabbare och påverka mycket mer”, sa vd:n Madelene Törnblom i en tidigare intervju med Di Digital. 

Att öka försäljningen i egna kanaler kan också ge varumärken ett bättre förhandlingsläge mot de stora återförsäljarna, säger Pontus Sellberg. Han säger också att många kunder attraheras av att köpa direkt från varumärket, då utbudet är större. Det ger också bolagen möjlighet att ta kontroll över sitt varumärke och köpupplevelsen, vilket gör att de till exempel kan kontrollera prissättningen och ha ett större inflytande över kampanjer.

”Makten mellan stora återförsäljare och varumärkesbolag börjar bli mer och mer jämn.” 

Ett internationellt exempel är den amerikanska klädjätten Nike som tidigare haft en stor del av sin försäljning via återförsäljare. Men under 2020 stod direktförsäljningen till konsumenter för över 30 procent av bolagets omsättning, jämfört med 13 procent tio år tidigare. 

”Nike jobbar väldigt hårt med med direktförsäljning mot kund och har till exempel gått ifrån att sälja via Amazon.”

Läs även: 23-åringens bolag blev en e-handelsraket – omsätter 40 miljoner efter tre år

Men att lämna de stora plattformarna och återförsäljarna kan också leda till konkurrens istället för samarbete, säger Pontus Sellberg. Övergången blir också svårare för bolag som inte byggt sin verksamhet som en e-handel från grunden.

”Hela logistiken kring att bygga upp en onlineplattform är inte helt enkel. Det blir mer komplexitet i kedjan för ett bolag. Istället för att leverera till ett par återförsäljare så ska du nu leverera till konsumenten.”

Återförsäljare spelar också en viktig roll för varumärken som ska expandera internationellt, eftersom varumärkeskännedomen är sämre på nya marknader medan etablerade onlineplattformar har en stark position.  

”Jag tror det kommer finnas en symbios under lång tid mellan plattformar, återförsäljare och varumärkesbolag. Men vissa varumärkesbolag har nu en möjlighet att öka sitt förhandlingsläge och bygga upp sina egna kanaler”, säger Pontus Sellberg.

Läs mer: Revolution Race med på Di Digitals lista på potentiella enhörningar

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera