Hoppa till innehållet

Atomico saminvesterar med Sequoia när lagerbolag tar in 600 miljoner

Niklas Zennströms Atomico saminvesterar med Google Ventures och Sequoia när den fysiska molntjänsten Clutter tar in över 600 miljoner kronor. 

Niklas Zennström driver riskkapitalbolaget Atomico.
Niklas Zennström driver riskkapitalbolaget Atomico.Foto: Joey Abrait

Riskkapitalbolaget Atomico, grundat av Skype-entreprenören Niklas Zennström, har deltagit i lagerbolaget Clutters senaste finansieringsrunda på 70 miljoner dollar, motsvarande 608 miljoner kronor. 

Vid sidan av Atomico fanns även Google Ventures och befintliga delägaren Sequoia med som deltagare vid kapitalinsamlingen. Zennströms Atomico har tidigare investerat tillsammans med det legendariska riskkapitalbolaget Sequoia i svenska Mapillary. 

Läs även: Så ska Mapillary träna upp självkörande bilar 

Clutter, som inräknat för tidigare rundor har tagit in totalt 100 miljoner dollar, planerar att använda det nya kapitalet för att göra en större expansion under 2018. Det inkluderar bland annat intåg in i Europa med hjälp av Atomico, skriver Business Insider.

”Lagring är en av få marknader som inte påverkats av tekniken. Clutter har haft en otrolig start men det finns så mycket mer att göra”, sade Hiro Tamura, partner på Atomico, till nyhetssajten.

Läs även: Deras smarta förråd tar in en kvarts miljard 

Clutter erbjuder on demand-lagring till ett startpris på sju dollar i månaden. Bolaget uppges redan tjäna in flera tiotals miljoner dollar i intäkter. Marknaden som Clutter verkar på är värd mer än 30 miljarder dollar, enligt analysföretaget Ibis World.

Finwire / Di Digital 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera