Hoppa till innehållet

Atomico stänger rekordfond – en av Europas största

Niklas Zennströms riskkapitalbolag stängde precis en rekordfond. Medgrundaren Mattias Ljungman tycker att techbolag behöver mer pengar i dag – och tror på fler stora fonder framöver.

Mattias Ljungman, medgrundare och Sophia Bendz, executive in residence på Atomico. Foto: Patrik Olsson
Mattias Ljungman, medgrundare och Sophia Bendz, executive in residence på Atomico. Foto: Patrik OlssonFoto: Patrik Olsson

Riskkapitalbolaget Atomico (NTL) har stängt sin fond Atomico IV på 6,5 miljarder kronor. Fonden är Atomicos hittills största och en av Europas största riskkapitalfonder. Atomico har tidigare investerat bland annat i Klarna (NTL), Truecaller (NTL) och Supercell (NTL). Den nya fonden vill bolaget använda för att investera i serie A-rundor och uppåt i europeiska techbolag med skalbara idéer.

”Vi ser att vi kommer att göra 20-25 kärninvesteringar och det passar den här summan bra till", säger Mattias Ljungman (NTL) som är investerare och medgrundare av Atomico.

Han ser storleken på fonden som ett kvitto på att tidigare fonder har gått bra.

"Vi vill investera i de mest ambitiösa entreprenörerna som vill skapa nya intressanta bolag. Fonden är ett bevis på att det finns ett stort förtroende för både Europa och Atomicos modell", säger han till Di Digital.

Han menar att fonden förvisso är stor, men jämför med storleken på fonder utanför Europa.

”Det finns mycket mindre kapital i Europa än i Asien och USA. I Europa finns fler ingenjörer än i USA, men USA har fem gånger mer kapital än i Europa och i senare skeden blir skillnaden ännu större.”

A-rundorna i Sverige har blivit större än när han började på Atomico för drygt tio år sedan. Fondens pengar kommer också till användning eftersom pengar sätts in i fler omgångar. Atomico kommer också investera i befintliga portföljbolag. 

”Det behövs mer kapital. Jag skulle säga att fonder kommer bli större. Det krävs för att ha en hållbar fondstruktur.”

Mer pengar behövs i dag därför att problemen som bolagen tacklar är större än tidigare. Bolagen ger sig in större områden och arbetar mer globalt än tidigare, enligt Ljungman.

”De vill vara bäst i världen och inte bara i Sverige.”

Atomico kommer inte att ändra på sin strategi i och med den nya fonden.

"Den är den samma fast teamet är lite större nu. Vi behåller strategin som vi haft tidigare och letar efter samma sorts bolag som tidigare.”

Förutom pengarna är ett team på sju personer med chefsbakgrund från snabbväxande teknikföretag knutna till fonden. De ska ge praktiskt stöd inom bland annat internationell etablering, marknadsföring och produktutveckling.

Teamet består bland annat av Sophia Bendz (NTL) som har varit marknadsdirektör på Spotify, Niall Wass som har ansvarat för Ubers internationella expansion, Benjamin Grool med bakgrund från Facebook och Google och Dan Hynes med bakgrund från Google och Skype.

Att riskkapitalbolag använder sig av så kallade värdeskapande team är en trend som är stark bland annat i USA, menar Mattias Ljungman.

”Att hitta på disruptiva affärsidéer får entreprenörerna göra. Men vissa saker kan man ha en enkel manual för som man kan använda om och om igen. Där kan bolagen få ett lyft av vår erfarenhet. Det kan handla om att hitta talang, hitta ingenjörer eller välja rätt processer."

Sophia Bendz menar att det är viktigt att erbjuda mer än pengar eftersom duktiga entreprenörer ofta kan välja mellan olika investerare. Teamet kommer att jobba hands-on med bolagen, men hur nära de jobbar är upp till bolagen själva.

Läs även: Sveriges 52 mäktigaste tech-investerare: Sophia Bendz

Själv hjälper hon portföljbolagen bland annat med strategi, marknadsföring och PR.

”Vi är mer eller mindre som ett supportteam. Jag kan till exempel hjälpa till att hitta bra PR-konsulter att jobba med i Tyskland för att jag var med och lanserade Spotify där. Ibland kan det vara att man har en workshop och gnuggar problem tillsammans, eller så hjälper vi till med rekryteringen av rätt personer", säger hon.

Atomico pekar inte ut någon sektor som de ser som extra intressant. Men i slutet av förra året berättade de att de riktar in sig på att investera i tekniktunga bolag, så kallad deep tech.

Läs mer: Niklas Zennströms Atomico tar sikte på ”deep tech”

Mattias Ljungman ser "deep tech" som ett tema som skär över branscherna.

”De diskussioner vi har idag är mer tekniska än förut. Idag poppar det oftare upp duktiga ingenjörer som har idéer som kan lösa de riktigt stora frågorna i samhället.”

Atomico grundades av Niklas Zennström (NTL), som också har grundat Skype (NTL) och Kazaa, samt Mattias Ljungman. Bolaget har bland annat investerat i Wrapp (NTL), Supercell, Klarna, Truecaller, Mapillary (NTL) och Scandit (NTL).

Niklas Zennström kommenterar den nya fonden i ett skriftligt uttalande. Han säger att fonden ska erbjuda det stöd han själv skulle ha velat ha när han grundade Skype.

"Vi har rest en av de största fonderna, byggt det bästa operativa teamet i Europa och inlett ett samarbete med de mest framgångsrika entreprenörerna för att hjälpa våra investeringar att bli globala kategorivinnare."

Läs även: Zennströms Atomico investerar 100 miljoner i innovativ flygfarkost

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera