Hoppa till innehållet

Åtta hungriga startupbolag tar plats i Stings nya startfält

Sting gör plats för åtta nya bolag i höstens acceleratorprogram. Förutom mode och hälsa lägger affärsinkubatorn fokus på företagstjänster.

Stings nya startupfält för acceleratorprogrammet hösten 2016.
Stings nya startupfält för acceleratorprogrammet hösten 2016.

Intresset för acceleratprogram för startupbolag behåller sin glöd. Inför höstens Sting Accelerate har över 170 bolag sökt till de åtta tillgängliga platserna.

Hälften av bolagen som i våras tog plats hos Sting (NTL) hade kvinnliga grundare, Denna gång verkar motsvarande röda tråd utgöras av tjänster riktade mot företag.

Deltagarlistan rymmer bland andra krypteringsbolaget Axcrypt (NTL), molntjänstbolaget Musqot (NTL), personuppgiftsbehandlingsbolaget DP Organizer (NTL) och det digitala eventbolaget Simply Events.

”Startfältet är det starkaste på länge, om inte någonsin. Bakom startupbolagen finns flera serieentreprenörer och personer med mångårig relevant branscherfarenhet från företag som Izettle, Viaplay och Bauer Media”, säger Peo Nilsson, programansvarig affärscoach för Sting Accelerate.

Läs även: Hälften kvinnor i Stings nya startup-fält

Bolagen som tar plats i inkubatorn, får en investering på 300 000 kronor av affärsänglar knutna till riskkapitalbolaget Propel Capital III. Bland investerarna finns välkända namn som Ludvig Linge (NTLoch Magnus Bergman, som bland annat var en tidig investerare i telefonboksappen Truecaller (NTL).

Förutom kapital får de åtta bolagen även vägledning av affärsänglarna knutna till fonden och kontorsplats i startuphubben SUP46:s nya lokaler i centrala Stockholm.


Höstens åtta bolag som antagits till Stings acceleratorprogram:

All Insights

Mediebevakning av världens talade medier. Med framstående maskininlärningsteknik ska varumärken förstå sin närvaro i podcasts, Youtube, radio och TV.

AxCrypt
AxCrypt krypteringslösning erbjuder säker hantering av filer. Tjänsten har laddats ned över 20 miljoner gånger sedan starten 2001 och blev nyligen redaktörernas val för kryptering av PC Magazine.

Blue Call
Ett e-hälsobolag med fokus på psykisk ohälsa. Erbjuder genom sin app ett enkelt och anonymt samtalsstöd till personer i behov.

DPOrganizer
DPOrganizer erbjuder en företagstjänst med inriktning på personuppgiftsbehandling. Teamet bakom bolaget kommer från bland annat Izettle, Viaplay/MTGx och Bauer Media.

Drool
Drool är en nischad shoppingapplikation för mode och accessoarer. Bolaget sammankopplar fabriker och grossister i Asien med konsumenter i västvärlden.

Musqot
En molntjänst inom MPM - Marketing Performance Management. Bolaget vänder sig till marknadsavdelningar som vill höja effekten av sina marknadsaktiviteter. Musqot har kunder i Nordeuropa, USA och Kanada.

Simply Events
Eventbolaget Simply Events plattform erbjuder pålitliga och mångsidiga verktyg för att hantera alla processer, från biljettförsäljning till uppföljning och analys.

TPH Marketplace – The Pasta Haters
TPH Marketsplace har som mål att bli en e-handelssajt för hållbar handel. Bolagets första app ”The Pasta Haters” kopplar ihop kunder med second hand-butiker, varumärken och vintagebutiker med inriktning på hållbaret.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera