Hoppa till innehållet

Åttaåring brädar Pewdiepie – tjänar mest på Youtube

Åttaårige Ryan Kaji från Texas har på ett år tjänat omkring 245 miljoner kronor på sin Youtubekanal. Det gör honom till den högst betalde på plattformen, före den svenska Youtube-stjärnan Pewdiepie.

Åttaårige Youtubestjärnan Ryan Kaji från Texas.
Åttaårige Youtubestjärnan Ryan Kaji från Texas.

Redan förra året var Kaji, som egentligen heter Ryan Guan, den mest framgångsrike på Youtube med intäkter på motsvarande över 200 miljoner kronor. Nu visar siffror från Forbes att åttaåringens inkomster ökat. Enligt tidningen har han tjänat omkring 245 miljoner kronor på sin Youtubekanal under perioden juli 2018–juni 2019.

Youtubekanalen ”Ryans world” skapades 2015 av Kajis föräldrar och har nära 23 miljoner prenumeranter. Där har bland annat lagts upp inlägg där Kaji öppnar förpackningar med leksaker som han sedan leker med. Han har även under åren fått kritik för att inte ha varit tillräckligt tydlig med att företag har betalat honom för att få vara med i hans filmer.

Di Digital har tidigare rapporterat om hur den svenska kreatören Felix Kjellberg blivit petad från tronen som världens största Youtube-kanal. Men Pewdiepie fortsätter att tjäna stora pengar på sitt innehåll. 

Nyligen passerade den svenska Youtube-stjärnan en drömgräns när han nådde 100 miljoner prenumeranter på plattformen. 

Felix ”Pewdiepie” Kjellberg.
Felix ”Pewdiepie” Kjellberg.Foto: Filip Erlind

Framgångarna på nätet har inneburit klirr i kassan för Felix Kjellberg. Hans bokförda tillgångar översteg 350 miljoner kronor vid slutet av 2018. Det visar Di Digitals genomgång av Kjellbergs olika bolag i Sverige och Storbritannien. Siffrorna motsvarar en ökning med ungefär 17 procent från året innan.

29-åringen från Göteborg är sedan flera år tillbaka bosatt i Brighton, Storbritannien. Hans innehåll kretsar främst kring populärkultur och dataspel. Pewdiepie får genom sin kanal ta del av Youtubes reklamintäkter och producerar dessutom klipp som sponsras direkt av företag. Han säljer även egna kringprodukter som kläder.

Ur arkivet: Di Weekend träffar Felix Kjellberg i Brighton under 2014 


TT / Di Digital

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera