Annons

Auktionssajten växer i rekordfart: ”Ökar drygt 80 procent”

Från vänster: Barnebys grundare Christopher Barnekow och Pontus Silfverstolpe.
Från vänster: Barnebys grundare Christopher Barnekow och Pontus Silfverstolpe. Foto: Press
Barnebys tar allt större plats i onlineauktionsbranschen. Förvärv, nyemissioner och ny affärsmodell får effekt för uppstickarens omsättning som sticker uppåt ordentligt.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Svenska auktionssajten Barnebys fortsätter att växa, bolaget har slagit sig in på den amerikanska marknaden som också är bolagets största.

2018 blev ett rekordår för uppstickaren, som samlar auktionshusens erbjudanden på en plattform där användaren kan söka på auktionsgods och ta sig vidare till auktionshusets sida för att genomföra köpet eller lägga bud.

Omsättningen landade på 40,9 miljoner kronor, en stor ökning jämfört med 2017 när omsättningen landade på 22,6 Mkr, detta enligt bolagets egna siffror.

”Vi ökar med drygt 80 procent, så det är riktigt kul. Det senaste halvåret har vi ökat våra investeringar och dubblat vår teknikavdelning. Vi satsar mycket på att uppdatera och utveckla alla våra tjänster”, säger Christopher Barnekow, medgrundare och vd.

Samtidigt ökade bolagsgruppen, som har två dotterbolag i USA och ett i Storbritannien, sina kostnader som steg med 30 procent mellan 2017 och 2018. Bolagets svenska del stod för en omsättning på 14,5 Mkr under 2018, enligt den nyutgivna årsredovisningen.

Även rörelseresultatet förbättrades för auktionsuppstickaren. Under 2017 rapporterade bolagsgruppen en förlust med 1,9 miljoner euro (mätt som ebitda), motsvarande cirka 20 miljoner kronor. Förra året innebar en minskad förlust till 1,6 miljoner euro, motsvarande omkring 16,8 miljoner kronor.

Under förra årets andra hälft tog bolaget in drygt 60 Mkr i nytt kapital, friska miljoner som nu ska fortsätta driva tillväxten. 

Bolaget köpte relativt nyligen ett amerikanskt mjukvarubolag som innebär att Barnebys nu kan leverera ett auktionssystem till auktionshus som vill satsa digitalt.

”Vi har utvecklat vårt eget system, vi har nu ett internationellt system som stödjer de funktioner som auktionshusen behöver. Det handlar om att stödja tidssatta auktioner, fasta priser och liveauktioner som auktionshusen kan genomföra på sina egna hemsidor”, säger Christopher Barnekow.

Förutom det amerikanska mjukvarubolaget köpte Barnebys också upp den brittiska sajten Value my stuff, som är ett verktyg för personer och företag som vill sälja saker på auktion och få sakerna värderade online av ett nätverk på ett sjuttiotal experter. 

I och med förvärven har Barnebys breddat sin affärsmodell till tre ben: Trafikförsäljning till auktionshusen via sökmotorn, auktionssystemet och onlinevärderingsverktyget. 

Det första benet har växt ordentligt under det gångna året. Trafiken till Barnebys ökade till 29 miljoner sessioner under 2018, jämfört med 16,7 miljoner 2017. 

”De satsningar vi gör tekniskt nu räknar vi med kommer ge resultat, vi ser en stor efterfrågan både i USA och i Europa efter mjukvaran”, säger Christopher Barnekow.

Bolaget har i dag omkring 900 betalande auktionshus som köper trafik och omkring 100 kunder som använder auktionssystemet.

Enligt Christopher Barnekow är Barnebys affärsmodell unik i branschen i och med att Barnebys sökmotor driver trafik till auktionshusen i stället för att hålla i transaktioner. Det innebär att auktionshusen får trafik och därmed bygger upp sitt eget varumärke, ett måste för att kunna locka folk som har saker att sälja.

Barnebys konkurrenter tillåter istället andra att sälja saker genom deras auktionssystem, vilket Christopher Barnekow menar leder till att auktionshusen förlorar trafik och därmed varumärkeskännedom. 

”Den här branschen har en slags tvärtom-dynamik jämfört med andra onlineretailbranscher. För att auktionshusen ska gå bra måste de få in saker som de kan sälja, för att de ska lyckas med det så behöver de ett eget starkt varumärke och en egen digital strategi. Det kan vi leverera genom vår plattform”, säger han.

Strategin framåt är att fortsätta växa, frågan är bara i vilken takt.

”Vi kan gå med vinst i dag om vi vill. Nu satsar vi framåt och diskuterar lite olika strategier”, säger Christopher Barnekow.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer