Annons

Australien tvingar techjättar att betala för nyheter

Australiens finansminister Josh Frydenberg samt Facebooks vd och grundare Mark Zuckerberg.
Australiens finansminister Josh Frydenberg samt Facebooks vd och grundare Mark Zuckerberg. Foto: TT.
Google och Facebook måste i framtiden ersätta australiska medier om det som redaktionerna producerar visas i nätjättarnas tjänster. ”Det handlar om värdet av journalistik och värdet av medier i en demokrati”, säger kommunikations- och kulturminister Paul Fletcher.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Australiens medier lider, liksom många andra länders nyhetstjänster, av svikande annonsintäkter under den pågående coronaviruskrisen.

Att nätjättar som Google och Facebook sedan tidigare tagit en allt större del av annonspengarna har inte gjort det lättare för mediehusen att överleva. Nu ska Canberra-regeringen tvinga de amerikanska jättarna att betala för det innehåll de använder, i form av exempelvis förhandsvisningar av länkinnehåll, från landets medier.

Finansminister Josh Frydenberg säger att regeringen i juli ska presentera vad han kallar en obligatorisk uppförandekod, som bland annat innehåller kravet om betalning.

”Vi vill jämna ut spelplanen. Det här är företagsjättar som tjänar mycket pengar och det är inte mer än rättvist att de som skapar innehållet får betalt för det”, säger han på en presskonferens i Sydney.

Australiens regering har i flera år försökt få företag som Google och Facebook att frivilligt betala tillbaka lite av det de tjänar på att samla in information från landets invånare och företag, men Frydenberg säger nu att han tröttnat på att ingenting händer.

”Det har inte lett till några meningsfulla framsteg så nu tar vi de här mer drastiska greppen”, säger han.

Att beskedet kommer just nu hänger enligt Paul Fletcher på samma presskonferens ihop med att viruskrisen pressat medierna ytterligare, samtidigt som fler söker sig till dem för nyheter om pandemin.

”Australien behöver ett starkt och hållbart ekosystem för nyhetsmedier och medierna är just nu hårt pressade. Vi vill säkerställa att vi har ett konkurrenskraftigt medielandskap”, säger Fletcher.

Hur Australien ska få jättarna att betala, eller hur mycket, är inte helt klart.

”Vi har olika alternativ, och vi inser att det är en utmaning och att det är ett högt berg vi har att bestiga. Men det handlar om att behålla arbetstillfällen inom journalistiken.”

I december i fjol presenterade premiärminister Scott Morrison vad som då kallades världsledande åtgärder. Konkurrens- och konsumentmyndigheten ACCC fick då i uppgift att granska nätjättarnas algoritmer för riktad reklam och hur de kan inkräkta på användares personliga integritet.

Måndagens besked kommer bara veckor efter det att Frankrike krävt att Google ska förhandla med utgivare över betalning för att använda deras material. Tidigare har liknande krav på andra håll fått exempelvis Google att inte erbjuda sin News-tjänst i länder som Danmark och Spanien.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer