Hoppa till innehållet

Automile stänger jätterunda – når miljardvärdering

Techprofilen Jens Nylanders Automile har precis stängt en finansieringsrunda på 280 miljoner kronor ledd av riskkapitalbolaget Insight Venture Partners. Efter rundan värderas bolaget enligt Jens Nylander till omkring 1 miljard kronor.

Jens Nylander, vd och grundare för Automile.
Jens Nylander, vd och grundare för Automile.Foto: Automile

Techprofilen Jens Nylander är kanske mest känd som grundaren av mp3-spelarmärket Jens of Sweden. Under de senaste åren har han dock varit fullt sysselsatt med sitt nya bolag Automile som utvecklat ett system som kopplar upp bilar mot nätet för att mäta förarens vanor och i vilket skick bilen befinner sig i en digital körjournal. 

Bolaget grundades 2014 och erbjuder så kallade fleet-management tjänster för företag med fordonsflottor. Tjänsten används till att öka produktiviteten och reducera kostnaderna för tidsspill, bränsleförbrukning och skador i trafiken. 

Sommaren 2016 tog Automile in 55 Mkr från bland annat Skype-grundaren Niklas Zennström. Nu har bolaget stängt sin klart största runda hittills på hela 280 Mkr. 

Ledande i rundan är Insight Venture Partner, med investeringar i bland annat Alibaba, Twitter och Shopify under bältet. Även de tidigare investerarna SaaStr, Point Nine Capital, Dawn Capital och Salesforce deltar. 

Läs mer: Niklas Zennström ökar i Automile som värderas till en halv miljard

"Vi hade egentligen inte tänkt göra den här rundan förens nästa år, men vi blev uppvaktade av ett antal investerare under sommaren och efter en stund bestämde vi oss för att inleda diskussioner", säger Jens Nylander till Di Digital. 

Vad gillade ni med Insight Venture?

"Det som gjorde oss smickrade var att de helt enkelt tog sig så mycket tid att förstå bolaget vilket tyder på att de bryr sig och verkligen vill hjälpa till att skala bolaget med både erfarenhet och pengar. När man tar in så här mycket pengar finns det bara en väg framåt och det är att lyckas", säger Jens Nylander. 

Enligt Jens Nylander har Automile en rullande årsomsättning på drygt 50 miljoner kronor i dag. De nya pengarna ska gå till att trycka på gasen och öka tillväxttakten ytterligare. 

Läs mer: Automile-investerare säljer – gör mer än hundra gånger pengarna

"Vi kommer öka takten inom marknadsföring, sälj och utveckling. Med de nya pengarna kommer vi inte ha som krav att vara kassaflödespositiva utan nu blir det fortsatt stora satsningar både i Europa och USA", säger han. 

Automile planerar även ett antal nya produktlanseringar under 2018 inklusive produkten Anytrack som kan användas till andra fordon än bilar. 

"Anytrack är en enhet som kan användas till exempelvis motorcyklar, båtar och trailers. Sen kommer några ytterligare funktionstillägg som vi bygger ovanpå vår plattform där vi bland annat kopplar upp de som är ute på fältet och jobbar mot kontoret. Jag vill inte säga exakt vad vi gör men vi jobbar väldigt hårt med att få bort all pappershantering på fältet”, säger Jens Nylander och poängterar att Anytrack även kan bli aktuell för konsumentmarknaden. 

Automile grundades i slutet av 2014 av Jens Nylander, Jacob Pontén och Felix Rosén. Huvudkontoret ligger i Palo Alto i USA och man har även kontor i Stockholm, Sundsvall och Oslo med planer på ytterligare två kontor nästa år. Bolaget planerar att nyanställa omkring 80 personer de närmsta tolv månaderna varav hälften i Sverige. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera