Hoppa till innehållet

Rusning till Avanzas nya bolån

Stabelo, bolånebolaget som delägs av Avanza, ökar utlåningen markant. Hittills har man lånat ut 2 miljarder kronor.

Avanza började erbjuda sin nya form av bolån i november 2017.
Avanza började erbjuda sin nya form av bolån i november 2017.

Avanza hade vid slutet av juni lånat ut strax över 2 miljarder kronor under de nya lågräntelånen som man erbjuder i samarbete med startupbolaget Stabelo. Det framgår av nätmäklarens kvartalsrapport.

Stabelo – som på torsdagen erbjuder bolån till en rörlig tremånadersränta på 1,28 procent – lanserade sin tjänst i november i fjol och har gjort mindre väsen av sig än konkurrenten Hypoteket och det nybildade erbjudandet Enkla.

Utlåningen växer fort. Vid första kvartalets utgång hade Stabelo lånat ut 630 miljoner kronor, vilket ger en mer än fördubblad utlåningstakt under andra kvartalet.

De nya bolagen förmedlar bolån direkt till privatpersoner genom fonder som finansieras av kapitalstarka aktörer som pensionsfonder och försäkringsbolag istället för av bankerna själva.

Läs mer: Bolånekriget: ”Det går att lägga sig lägre än storbankerna gör i dag” 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera