Hoppa till innehållet

Avito-grundarna investerar i app som tar hand om ditt skräp

När Avito-grundaren Filip Engelbert behövde bli av med bråte blev han tipsad om Tiptapp. Nu har han, Lundin Petroleums tidigare vd och flera andra investerat 10 miljoner kronor i tjänsten.

Avitos grundare Jonas Nordlander (tv) och Filip Engelbert i Moskva.
Avitos grundare Jonas Nordlander (tv) och Filip Engelbert i Moskva.Foto: Joey Abrait

Under senhösten 2015 fick vännerna och it-entreprenörerna Anders Lövbrand, Tim Bjelkstam (NTL), David Höök och Fredric Rylander en idé om att lansera en handelstjänst som kapitaliserar på varor som människor ”vill bli av med”.

Resultatet blev appen Tiptapp (NTL).

”Primärt vill vi inte tjäna pengar på det som är dyrt eller går att prismaxa, som andra marknadsplatser som Blocket, Ebay eller Tradera gör. I stället ska vi ta tillvara på det som har ett ringa eller negativt värde. Vi tror att det alltid finns någon som ser ett värde i det du vill bli av med”, säger medgrundaren Anders Lövbrand.

Sedan starten i våras har appen laddats ner omkring 20 000 gånger. Och i dagsläget har Tiptapp ett par tusen aktiva användare. Nu har man även en rad namnkunniga delägare.

Filip Engelbert blev lyrisk över hur effektivt det var

I somras tog bolaget in 10 miljoner kronor i en första såddrunda. Bland investerarna finns Avito-grundarna Jonas Nordlander (NTL) och Filip Engelbert (NTL), liksom den tidigare Blocket-vd:n Pierre Siri (NTL) genom investmentbolaget Merro. Även Ashley Heppenstall (NTL), Lundin Petroleums tidigare vd, och tech-investeraren Per Brillioth (NTL), vd för Vostok New Ventures (NTL), medverkade i rundan.

Grupperingen är snarlik den som stod bakom sommarens investering i Lendify på totalt 70 Mkr.

Avito-grundaren Filip Engelbert fick upp ögonen för Tiptapp när han behövde göra sig av med skräp på Lidingö utanför Stockholm.

”Filip Engelbert sprang på Tiptapp på en rekommendation, och blev lyrisk över hur effektivt det var när de behövde bli av med byggskräp och hörde av sig till grundarna”, säger Jonas Nordlander.

Läs även: Avito-grundaren talar ut om dusterna med Kinnevik

I appen kan användaren välja mellan tre sätt att bli av med något: att betala för att få varan bortfraktad, att skänka bort den, eller att försöka få den såld. Varan i fråga kan vara allt från en trasig cykel till en säck med löv, menar Anders Lövbrand. Betalningen sker samtidigt via appen, där bolaget tar 10 procent av priset som sin ersättning.

De 10 miljoner kronor som bolaget sammanlagt fick in efter investeringsrundan ska därför spenderas på klassisk marknadsföring, men också förbereda en reell expansion till fler städer i Sverige och andra marknader i Europa.

”Vi tittar på marknader som ligger oss kulturellt nära. Där människor har liknande ambitioner som svenskar och vill ha ordning och reda hemma. Vår tjänst är perfekt i storstäder där folk ofta bor trångt och saknar bil.”

Han nämner bland annat Storbritannien, Schweiz, Belgien och de nordiska länderna som attraktiva alternativ.

Läs även: Avito-grundarna med när Lendify tar in 70 Mkr

Men en eventuell etablering i Ryssland – som de nya investerarna Jonas Nordlander, Filip Engelbert och Per Brilioth alla har en stark koppling till efter framgångarna med Avito – verkar ligga längre fram i tiden.

”Det skulle kunna vara intressant, men vi har inte lagt något särskilt fokus på Ryssland. Jag tror att vi i det här tidiga skedet kan för lite om landet och tycker att marknaden där är för omfattande och spretig, bland annat när det kommer till språket”, säger Anders Lövbrand.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera