Annons

Axel Johnson köper Skincity: "Ett ungt och starkt bolag"

Foto: Jonatan Bylars
Axel Johnson biffar upp sig inom skönhet på nätet med köpet av en majoritetspost i Skincity. ”Ett ungt och starkt bolag”, säger Axel Johnsons vd Mia Brunell Livfors till Di och ger även sin syn på detaljhandelns stora omställning.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Axel Johnson blir huvudägare i Skincity efter att på fredagen ha köpt 70 procent av aktierna i bolaget som specialiserat sig på att sälja hudvårdsprodukter online. Ett bolag som grundades år 2011 av Annica Forsgren Kjellman och Mikael Kjellman och som senare tagit in Rite Ventures i ägarledet också.

Vad lockar med Skincity?

”Vi tycker att e-handel är intressant och vi ser att skönhetsområdet är en starkt växande marknad, där man kan ha internationell räckvidd. Skincity är ett ungt och starkt bolag med två entreprenörer som jag är imponerad av. De har varit lönsamma sedan starten trots snabb tillväxt och det visar att de har specialistkunskap och levererar kvalitet som kunderna kommer tillbaka till”, säger Axel Johnsons vd Mia Brunell Livfors om köpet.

Läs mer: Uppdrag: Ta familjeimperiet Axel Johnson ut på nätet 

Skincity omsatte i fjol 186 miljoner kronor, en ökning med 56 procent mot 2015. Något pris för aktierna avslöjas dock inte.

Skincity kommer fortsätta drivas som ett fristående bolag enligt Mia Brunell Livfors men den nya ägaren kommer att ta ett antal styrelseplatser.

Vad kan ni tillföra i deras resa framåt?

”Jag hoppas att vi kan vara en bra ägare som kan stötta entreprenörerna. Vi är vana att jobba med entreprenörer och att bygga upp bolag och vi har mycket erfarenhet inom handel och den digitala transformation som pågår.”

Hela handeln genomgår en enorm omställning - hur ser du på utvecklingen de närmaste åren?

Läs mer: ”Prestigeförlust när Kinnevik snor Axel Johnsons digitala stjärna” 

”Vi ser tydligt att det sker en snabb transformation nu. Det är spännande att vara en del av den och vi har lanserat e-handel i många av våra bolag de senaste åren. Man måste vara där kunden vill vara – det är bara att anpassa sig.”

”Samtidigt tror jag väldigt hårt på omnikanal, att ha både fysisk och e-handel, eftersom kunden ofta har screenat marknaden på nätet innan de kommer till butiken och tvärtom. Det finns en stor fördel att vara i alla kanaler, och det fysiska distributionsnätet kan addera service mervärden till kunden.” 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies