Hoppa till innehållet

Axel Johnson köper Skincity: "Ett ungt och starkt bolag"

Axel Johnson biffar upp sig inom skönhet på nätet med köpet av en majoritetspost i Skincity.

”Ett ungt och starkt bolag”, säger Axel Johnsons vd Mia Brunell Livfors till Di och ger även sin syn på detaljhandelns stora omställning.

Foto: Jonatan Bylars

Axel Johnson blir huvudägare i Skincity efter att på fredagen ha köpt 70 procent av aktierna i bolaget som specialiserat sig på att sälja hudvårdsprodukter online. Ett bolag som grundades år 2011 av Annica Forsgren Kjellman och Mikael Kjellman och som senare tagit in Rite Ventures i ägarledet också.

Vad lockar med Skincity?

”Vi tycker att e-handel är intressant och vi ser att skönhetsområdet är en starkt växande marknad, där man kan ha internationell räckvidd. Skincity är ett ungt och starkt bolag med två entreprenörer som jag är imponerad av. De har varit lönsamma sedan starten trots snabb tillväxt och det visar att de har specialistkunskap och levererar kvalitet som kunderna kommer tillbaka till”, säger Axel Johnsons vd Mia Brunell Livfors om köpet.

Läs mer: Uppdrag: Ta familjeimperiet Axel Johnson ut på nätet 

Skincity omsatte i fjol 186 miljoner kronor, en ökning med 56 procent mot 2015. Något pris för aktierna avslöjas dock inte.

Skincity kommer fortsätta drivas som ett fristående bolag enligt Mia Brunell Livfors men den nya ägaren kommer att ta ett antal styrelseplatser.

Vad kan ni tillföra i deras resa framåt?

”Jag hoppas att vi kan vara en bra ägare som kan stötta entreprenörerna. Vi är vana att jobba med entreprenörer och att bygga upp bolag och vi har mycket erfarenhet inom handel och den digitala transformation som pågår.”

Hela handeln genomgår en enorm omställning - hur ser du på utvecklingen de närmaste åren?

Läs mer: ”Prestigeförlust när Kinnevik snor Axel Johnsons digitala stjärna” 

”Vi ser tydligt att det sker en snabb transformation nu. Det är spännande att vara en del av den och vi har lanserat e-handel i många av våra bolag de senaste åren. Man måste vara där kunden vill vara – det är bara att anpassa sig.”

”Samtidigt tror jag väldigt hårt på omnikanal, att ha både fysisk och e-handel, eftersom kunden ofta har screenat marknaden på nätet innan de kommer till butiken och tvärtom. Det finns en stor fördel att vara i alla kanaler, och det fysiska distributionsnätet kan addera service mervärden till kunden.” 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera