Hoppa till innehållet

Axel Johnson säljer av i utbildningsbolag – för 100 miljoner

Axel Johnson-koncernen säljer sin andel Educations Media Group, som förmedlar utbildningar på digitala plattformar, i en affär värd runt 100 miljoner kronor.

Jakob Tolleryd på Verdane samt tre av EMG:s grundare: Mattias Säker, Fredrik Söderlindh, Fredrik Högemark.
Jakob Tolleryd på Verdane samt tre av EMG:s grundare: Mattias Säker, Fredrik Söderlindh, Fredrik Högemark.Foto: Martin Kiessling, press.

Investeringsbolaget Novax, som är en del av Axel Johnson-koncernen, har sålt sin ägarandel på 28 procent i det svenska utbildningsbolaget Educations Media Group, EMG.

Köpare är riskkapitalbolaget Verdane tillsammans med tre av EMG:s grundare: Fredrik Söderlindh, Fredrik Högemark och Mattias Säker. Trion blir majoritetsägare och tar därmed tillbaka kontrollen över sitt bolag.

Parterna har valt att inte offentliggöra någon köpesumma, men enligt uppgifter till Di Digital är affären värd omkring 100 miljoner kronor.

”Vi har kamperat ihop med bolaget i nio år. När bolaget nu går in i nästa expansionsfas är det rätt läge för en ny ägare att komma in med nya idéer och energi. Vi har gjort en fin affär och är nöjda med avkastningen. Det hela är odramatiskt”, säger Joakim Skarborg, vd på säljaren Novax.

Transaktionen innebär att hela EMG bör värderas till minst 300 Mkr, enligt Di Digitals uppskattning.

EMG grundades redan 2002 och driver ett 20-tal digitala marknadsplatser inom utbildning. De mest kända varumärkena är ”Studentum.se”, ”Utbildning.se” och den internationella sajten ”Educations.com”.

Totalt är 3 000 utbildningsföretag anslutna till plattformarna, enligt EMG självt, som tillsammans har ungefär 30 miljoner besökare om året.

”Vi tycker att utbildning är ett väldigt intressant område, med tanke på att sektorn förändras i snabb takt. Jag tror att allt fler skolor kommer att marknadsföra sig i digitala kanaler framöver. Där har EMG en väldigt stark position”, säger Jakob Tolleryd, partner på Verdane.

Affärsidén består av att koppla samman utbildningsföretag med privatpersoner och andra företag som är intresserade av att hitta rätt utbildning. 

”Hälften av vår omsättning kommer från studentsegmentet, som vi hjälper att hitta rätt utbildning. Den andra delen utgörs främst av intäkter från företagssegmentet där vi hjälper yrkesverksamma att hitta rätt kompetensutveckling”, säger Fredrik Söderlindh, EMG:s vd och medgrundare.

Läs mer: EMG visar vägen till rätt utbildning

EMG tar i sin tur betalt av de aktörer som vill annonsera på plattformen. Omsättningen uppgick till 206 Mkr under 2018 och bolaget gjorde en vinst på knappt 15 Mkr.

På kundlistan finns storbolag som H&M, General Electric och Volvo – som använder EMG:s plattformar för att fortbilda sina anställda.

Under 2019 förväntas intäkterna öka med 30 procent till över 270 Mkr.

”De senaste åren har vi gjort stora investeringar i att utveckla våra tjänster och det kommer visa sig i år med en kraftigt tilltagande tillväxt”, säger Fredrik Söderlindh.

Efter affären vill EMG – som har ungefär 170 anställda – öka sin aktivitet och närvaro på de tre stora marknaderna i Frankrike, Tyskland och Storbritannien.

Finns det planer på att tillföra bolaget kapital i närtid? 

”Inte på kort sikt. Framför oss ser vi en fortsatt organisk tillväxt i både Norden och övriga Europa. Men det bör finnas ett antal intressanta uppköpsobjekt. Om det skulle bli aktuellt med en större affär finns alla möjligheter att genomföra en nyemission”, säger Jakob Tolleryd på Verdane.

Inom utbildningssektorn har Verdane tidigare investerat i mjukvarubolaget Lingit och den digitala läroplattformen Conexus. Bland innehaven i andra branscher utmärker sig Babyshop och Mathem.

Har ni redan nu formulerat en plan om att börsnotera eller sälja EMG?

”Vårt mål är att bygga en plattform som är riktigt stark inom sitt område i hela Europa, och potentiellt resten av världen. Om vi lyckas med det vet vi att EMG kommer att bli ett extremt lönsamt bolag, som säkert lockar intresse hos många köpare. Men i vår fond kan vi vara delägare i portföljbolagen i uppemot 14 år, så det är verkligen ingen brådska”, säger Jakob Tolleryd.

Läs mer: Riskkapitaljätten Verdane dubblar fonden – miljardsatsar på tillväxtbolag

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera