Hoppa till innehållet

Axel Johnson satsar på digital matchningstjänst: ”Bättre än Arbetsförmedlingen”

2015 startade entreprenören Amelie Silfverstolpe på Axfoundation ett projekt för att öka integrationen i näringslivet. Sedan dess har Öppna Dörren möjliggjort möten mellan nära 60 000 personer. Nu tar Axel Johnson över satsningen med Eliza Kücükaslan i spetsen.

Eliza Kücükaslan (till vänster) leder Axel Johnsons nya verksamhetsområde mångfald och inkludering och tar över stafettpinnan för projektet Öppna Dörren från grundaren Amelie Silfverstolpe på Axfoundation.
Eliza Kücükaslan (till vänster) leder Axel Johnsons nya verksamhetsområde mångfald och inkludering och tar över stafettpinnan för projektet Öppna Dörren från grundaren Amelie Silfverstolpe på Axfoundation.

I Sverige förmedlas åtta av tio jobb via kontakter, men långt ifrån alla arbetssökande har tillgång till ett relevant kontaktnät. Särskilt om man kommer som nyanländ.

2015 startade Amelie Silfverstolpe, som kallar sig social entreprenör, projektet Öppna Dörren för att skapa nya kontaktytor mellan nya och etablerade svenskar. Sedan dess har Öppna Dörrens team på sju personer sett till att 58 000 personer har träffats.

”I samband med att vi fyller fem år passade vi på att göra en effektutvärdering som till stor glädje visade överraskande goda resultat”, säger Amelie Silfverstolpe.

Hon säger att 16 procent har fått jobb genom sina nya kontakter och 8 procent har fått praktik.

”Det är bättre siffror än vad Arbetsförmedlingen har, trots att vi egentligen bara lovar att förmedla kontakter. Orsaken är att ’informell validering’ är så viktigt i Sverige”.

Läs också: Cheferna om nyckelfrågan för näringslivet: ”Politiken behöver inse allvaret ”

Öppna Dörren är en portal med initiativ för både yrkeslivet och fritiden. Dels ingår den digitala matchningstjänsten Yrkesdörren, som tittar på yrkesbakgrund, bostadsort och gemensamma intressen för att hitta personer som kan ha nytta av att träffa varandra. Under coronapandemin har mötena mellan matchade kontakter istället skett digitalt, men har fortsatt ge resultat. 

Sedan finns det även möjlighet att träffa andra människor med barn genom ”Svenska med baby” eller vänner med liknande intressen via ”Nya Kompisbyrån”.

”Majoriteten av ’dörröppnarna’ är från allmänheten, men vi har också lanserat företagsvolontärprogram för att engagera anställda från olika företag i integrationsarbetet”, säger Amelie Silfverstolpe.

Projektet har hittills drivits och utvecklats inom Antonia Ax:son Johnsons stiftelse Axfoundation, men i september tar den operativa företagsgruppen Axel Johnson över och kommer att skala upp verksamheten ytterligare. 

Företagsprogrammen ser hon som ett möjligt tillväxtområde och några av bolagen som redan har deltagit ingår i Axel Johnson-koncernen, men det finns även externa partners som till exempel Spotify.

Läs också: De vill spräcka myten om vem som kan bli entreprenör

Amelie Silfverstolpe lämnar nu över stafettpinnen för Öppna Dörren till Eliza Kücükaslan. Hon ska leda Axel Johnsons nya verksamhetsområde för mångfald och inkludering, och har tidigare bland annat varit vd på anti-korruptionsbolaget Klarity och har jobbat på Regeringskansliet.

”Vi vill att våra runt 200 bolag ska bli ledande på mångfald och inkludering och ska synergier mellan dem”, säger Eliza Kücükaslan. 

De över 20 000 medarbetarna i bolagen ser hon som en viktig grupp och plattform för att fortsätta utveckla Öppna Dörren. Hittills har över 150 chefer i Axel Johnson-koncernen tagit möten med nya svenskar.

Våra ledare måste spegla vårt samhälle.

”Dels är det en positiv samhällsinsats, men också ett värdeskapande för oss internt för att förstå förutsättningar och bredda vår bild av kompetenser vi inte kommer i kontakt med i våra egna nätverk”, säger Eliza Kücükaslan.

”Våra ledare måste spegla vårt samhälle. Vi behöver jobba med de här frågorna i alla led och koppla det till affären. Det säger sig självt att det fungerar bättre att utveckla erbjudanden till kunder du har förståelse för”, säger hon.

När det gäller effekten av Yrkesdörren beskriver hon det som nätverksbyggande med exponentiella möjligheter. Matchningstjänsten bygger på en modell där det ingår att rekommendera en eller två personer, vilket leder till positiva förgreningar.

”De effektutvärderingar vi har gjort visar att 24 procent gått vidare till jobb eller praktikplatser tack vare de personer de har fått kontakt med”, säger Eliza Kücükaslan.

Hon tar över teamet från Öppna Dörren som blir en del av det affärsområde som Axel Johnson kallar Axelerate. Amelie Silfverstolpe kommer i stället att jobba vidare som ansvarig för hållbar innovation på Axfoundation inom till exempel cirkulär ekonomi och hållbar konsumtion.

Missa inte: Prenumerera på vårt nyhetsbrev om Female Founders här! 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera