I Sverige förmedlas åtta av tio jobb via kontakter, men långt ifrån alla arbetssökande har tillgång till ett relevant kontaktnät. Särskilt om man kommer som nyanländ.
2015 startade Amelie Silfverstolpe, som kallar sig social entreprenör, projektet Öppna Dörren för att skapa nya kontaktytor mellan nya och etablerade svenskar. Sedan dess har Öppna Dörrens team på sju personer sett till att 58 000 personer har träffats.
”I samband med att vi fyller fem år passade vi på att göra en effektutvärdering som till stor glädje visade överraskande goda resultat”, säger Amelie Silfverstolpe.
Hon säger att 16 procent har fått jobb genom sina nya kontakter och 8 procent har fått praktik.
”Det är bättre siffror än vad Arbetsförmedlingen har, trots att vi egentligen bara lovar att förmedla kontakter. Orsaken är att ’informell validering’ är så viktigt i Sverige”.
Läs också: Cheferna om nyckelfrågan för näringslivet: ”Politiken behöver inse allvaret ”
Öppna Dörren är en portal med initiativ för både yrkeslivet och fritiden. Dels ingår den digitala matchningstjänsten Yrkesdörren, som tittar på yrkesbakgrund, bostadsort och gemensamma intressen för att hitta personer som kan ha nytta av att träffa varandra. Under coronapandemin har mötena mellan matchade kontakter istället skett digitalt, men har fortsatt ge resultat.
Sedan finns det även möjlighet att träffa andra människor med barn genom ”Svenska med baby” eller vänner med liknande intressen via ”Nya Kompisbyrån”.
”Majoriteten av ’dörröppnarna’ är från allmänheten, men vi har också lanserat företagsvolontärprogram för att engagera anställda från olika företag i integrationsarbetet”, säger Amelie Silfverstolpe.
Projektet har hittills drivits och utvecklats inom Antonia Ax:son Johnsons stiftelse Axfoundation, men i september tar den operativa företagsgruppen Axel Johnson över och kommer att skala upp verksamheten ytterligare.
Företagsprogrammen ser hon som ett möjligt tillväxtområde och några av bolagen som redan har deltagit ingår i Axel Johnson-koncernen, men det finns även externa partners som till exempel Spotify.
Läs också: De vill spräcka myten om vem som kan bli entreprenör
Amelie Silfverstolpe lämnar nu över stafettpinnen för Öppna Dörren till Eliza Kücükaslan. Hon ska leda Axel Johnsons nya verksamhetsområde för mångfald och inkludering, och har tidigare bland annat varit vd på anti-korruptionsbolaget Klarity och har jobbat på Regeringskansliet.
”Vi vill att våra runt 200 bolag ska bli ledande på mångfald och inkludering och ska synergier mellan dem”, säger Eliza Kücükaslan.
De över 20 000 medarbetarna i bolagen ser hon som en viktig grupp och plattform för att fortsätta utveckla Öppna Dörren. Hittills har över 150 chefer i Axel Johnson-koncernen tagit möten med nya svenskar.
Våra ledare måste spegla vårt samhälle.
”Dels är det en positiv samhällsinsats, men också ett värdeskapande för oss internt för att förstå förutsättningar och bredda vår bild av kompetenser vi inte kommer i kontakt med i våra egna nätverk”, säger Eliza Kücükaslan.
”Våra ledare måste spegla vårt samhälle. Vi behöver jobba med de här frågorna i alla led och koppla det till affären. Det säger sig självt att det fungerar bättre att utveckla erbjudanden till kunder du har förståelse för”, säger hon.
När det gäller effekten av Yrkesdörren beskriver hon det som nätverksbyggande med exponentiella möjligheter. Matchningstjänsten bygger på en modell där det ingår att rekommendera en eller två personer, vilket leder till positiva förgreningar.
”De effektutvärderingar vi har gjort visar att 24 procent gått vidare till jobb eller praktikplatser tack vare de personer de har fått kontakt med”, säger Eliza Kücükaslan.
Hon tar över teamet från Öppna Dörren som blir en del av det affärsområde som Axel Johnson kallar Axelerate. Amelie Silfverstolpe kommer i stället att jobba vidare som ansvarig för hållbar innovation på Axfoundation inom till exempel cirkulär ekonomi och hållbar konsumtion.
Missa inte: Prenumerera på vårt nyhetsbrev om Female Founders här!