Hoppa till innehållet

Axel Johnsons D-ax investerar i träningsapp

Träningsappen Bruce tar in 20 Mkr från Axel Johnson-sfärens investeringsbolag D-ax. ”Vi har förmågan att investera väsentligt mycket mer”, säger Joakim Skarborg på D-ax.

Josef Bexell från Axel Johnson, Anton Holmquist, medgrundare Bruce, Magnus Elm medgrundare Bruce och Rebecca Sjödin från Axel Johnson.
Josef Bexell från Axel Johnson, Anton Holmquist, medgrundare Bruce, Magnus Elm medgrundare Bruce och Rebecca Sjödin från Axel Johnson.

Di Digital har tidigare skrivit om träningsappen Bruce, som ratade riskkapital och lyckades gå med vinst redan ett år efter lanseringen. Nu tar de in 20 miljoner kronor i en första runda från Axel Johnson-gruppens investeringsbolag D-Ax, som investerar i techbolag i tidiga skeden. 

Läs mer: Ratade riskkapital - gick med vinst ett år efter lansering

”Vi bestämde oss för att detta skulle bli ett maraton, ingen sprint. Det är därför vi har varit försiktiga med att ta in externa investerare med kortsiktiga planer. Nu är det dags att ta bolaget till nästa nivå, därför känns det jättebra att ta in en partner som D-Ax och Axel Johnson och ett antal andra investerare som delar samma vision som oss”, säger Bruce ordförande Magnus Elm.

Han grundade bolaget 2015 ihop med Anton Holmquist. Idén var då att samla alla studios, gym och andra anläggningar för träning och sport i ett medlemskap.

Investeringsrundan på 20 miljoner kronor är en del av en första runda som sedan kommer bli större. Hur mycket investeringsbolaget totalt ska investera i Bruce vill inte Joakim Skarborg, styrelseordförande på D-Ax, avslöja. 

”De exakta beloppen går vi inte ut med. Det sker i flera steg och i första läget är det mer än 20 miljoner kronor i expansionskapital”, säger han. 

”Det man kan säga om aktörer som oss är att vi har förmågan att investera väsentligt mycket mer pengar i de bolag vi är aktiva i. Man väljer ju oss för att vi är en partner att växa med”.

Pengarna som nu investeras i bolaget ska gå till att rekrytera ny personal. Samtidigt börjar man planera att expandera både till flera svenska städer och utomlands. 

Bruce har över 5000 betalande kunder i Stockholm och Göteborg och omsätter över 20 miljoner kronor. Det billigaste abonnemanget kostar 599 kronor i månaden. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera