Det brittiska startupbolaget Winnow som grundades 2013 finns idag i nästan 30 länder och tekniken används i över 600 kök världen runt. Ikea är en av Winnows större kunder internationellt och i Sverige har tjänsten testats av bland annat mat- och serviceföretaget Sabis.
Med tekniken som verktyg motverkar de matsvinn i storkök. All mat vägs och sedan får både anställda och ledningen tydlig data över exakt hur stora svinnkostnaderna blir för företaget och hur stor påverkan deras kastade mat gör på miljön.
Nu går handelskoncernen Axel Johnson in som tioprocentig delägare genom en investering på 10 miljoner kronor.
”Vi arbetar mycket med mat. Våra två största koncernverksamheter är Axfood med Willys och Hemköp, och Martin och Servera som säljer varor och tjänster till restauranger runt om i Sverige och därför har vi mycket kunskap att tillföra som delägare i Winnow”, säger Louise Hagen, ansvarig för D-Ax, Axel Johnsons investeringsverksamhet i startupbolag.
Läs mer: Axel Johnson-gruppen vill ta blockkedjan till fruktdisken
Med i styrelsen på Winnow sitter Robin Exman som är affärsutvecklingsdirektör för Axel Johnson-företaget Martin och Servera.
Enligt honom kastas ungefär 5 till 7 procent av all mat som köps in i ett restaurangkök. Det kan handla om mat som bara blir dålig eller eller en hamburgertallrik som inte äts upp.
"Vi försöker att minska klimatpåverkan och det som gör Winnow bra är att deras tjänst är enkel, ger konkreta resultat och på så sätt stärker restaurangpersonalens medvetenhet", säger Robin Exman.
Läs mer: Candy Crush-pengar ska stoppa matsvinn: ”Vi vill skapa transparens”