Hoppa till innehållet

Axfood: ”E-handeln växer snabbt men belastar resultatet”

Axfood slog vinstförväntningarna under det senaste kvartalet. Detta trots att e-handeln belastar resultatet.

Klas Balkow, vd på Axfood.
Klas Balkow, vd på Axfood.Foto: Hampus Andersson, Hampus Andersson (Di)

Dagligvarubolaget Axfoods omsättning var något lägre än marknadens förväntningar i kvartalet men resultatet var samtidigt bättre än väntat. Jämfört med föregående år steg vinsten.

Omsättningen uppgick till 11 444 miljoner kronor, att jämföra med Bloomberg analytikerkonsensus som låg på 11 506. Rörelseresultatet blev 435 miljoner kronor, väntat rörelseresultat var 412. 

Rörelsemarginalen var 3,8 procent (3,7). I föregående kvartal låg rörelsemarginalen på 3,4 procent. Resultatet före skatt var 434 miljoner kronor, analytikerkonsensus 408. Resultatet efter skatt blev 338 miljoner kronor (309), analytikerkonsensus 321. Resultat per aktie hamnade på 1,61 kronor (1,47).

Mer om rapporten: Axfood brädar förväntningarna och återköper aktier

Bolagets e-handel har fortsatt en mycket hög tillväxt inom koncernens alla koncept, främst i storstäderna, uppger vd Klas Balkow i delårsrapporten. Nätförsäljningen uppges ha en positiv effekt på den totala försäljningen men belastar fortsatt resultatet.

Axfood bedriver e-handel vid både Hemköp och Willys. De senaste åren har man även köpt e-handlarna Middagsfrid, som erbjuder färdiga matkassar, och Mat.se.

Bolaget upprepar att de för 2018 väntas göra investeringar om 900-1 000 miljoner kronor.

Läs mer: Festen över för färdiga middagslösningar – försäljningen minskar

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera