Annons

Axfood ratar uppköp - laddar för e-handelsoffensiv

Axfoods vd Anders Strålman utmanar på nätet
Axfoods vd Anders Strålman utmanar på nätet Foto: Claes-Göran Flinck
Börsjätten Axfood har förhandlat om att köpa både Mathem och Linas Matkasse, kan Di Digital avslöja. Men priset har varit för högt. Nu laddar koncernen istället för en egen e-handelssatsning.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Livsmedelssektorn var länge förskonad från e-handelns knivskarpa konkurrens. Men de senaste åren har en rad uppstartbolag som Mathem och Linas Matkasse knaprat åt sig en vaxande del av livsmedelskakan.

I fjol växte livsmedelshandeln på nätet med hela 40 procent, till drygt 4 miljarder kronor, enligt HUI. Mycket pengar kan tyckas, men endast 1,5 procent av branschens årliga omsättning på drygt 280 miljarder kronor.

Som jämförelse kan nämnas att ett av åtta klädesplagg och en fjärdedel av all hemelektronik numera säljs på nätet.

Om 20 år har minst 40 procent av livsmedelshandeln flyttat ut på nätet

Mathem är idag störst på nätet, med 720 Mkr i omsättning under 2015 och ambitionen att passera miljardstrecket i år. Nummer två bland utmanarna är Linas Matkasse, följt av börsnoterade Mat.se och matkassebolaget Middagsfrid samt en rad mindre bolag.

Läs mer: Mathems lyxiga växtvärk - tvingas avvisa sena kunder

Bakom Mathem står en rad kända investerare som H&M:s vd Karl-Johan Persson, den danska modekungen Anders Holch Povlsen och riskkapitalbolaget Verdane Capital.

”Om 20 år tror jag minst 40 procent av livsmedelshandeln har flyttat ut på nätet”, säger Staffan Mörndal, partner på Verdane, som är Mathems största ägare.

Han uppger att nätaktörer redan kapat åt sig en tredjedel av livsmedelsmarknaden i delar av London. Där har matbutiker i många fall ersättas av bagerier och delikatessbutiker.

Staffan Mörndal beskriver entusiastiskt hur Mathem byggt gigantiska plocklager i Stockholm och Göteborg. På golvet tar medarbetarna emot automatiserade order i hörlurar. De har därmed bägge händerna fria till att plocka varor i speciella vagnar. Allt lastas in i skåpbilar i en rationell ordning – med första leveransen längst ut.

Läs mer: Mat.se mumsar marknadsandelar

”Vi har fått ner leveranskostnaden till cirka 10 procent av varans pris”, säger han. Mathems uttalade mål är en börsnotering inom ett par år. Men enligt Di Digitals uppgifter har börsjätten Axfood förhandlat om att köpa både Linas Matkasse och Mathem i olika omgångar.

”Priset har varit för högt”, säger Axfoods vd Anders Strålman, utan att vilja gå in på fler detaljer än så.

Läs mer: Norska ägare kliver in i Linas Matkasse

Axfood ser nu ut att vilja bygga sin egen e-handelsaffär från grunden. Sedan april i fjol har man bedrivit ett e-handelsprojekt som gått ut på att låta några hundra Axfoodanställda beställa mat från tre utvalda Hemköp- och Willysbutiker i Stockholm och Göteborg.

”I maj är det dags för en skarp lansering på två Willys och en Hemköp i Stockholm och en Willys i Göteborg”, avslöjar vd Anders Strålman.

Vi är duktiga på logistik och vet när det är dags att byta upp oss

Han beskriver hur Axfood hittills investerat 50 Mkr i e-handelssatsningen, bland annat genom att bygga en egen teknisk plattform som sitter ihop med bolagets affärssystem.

”Vi ska kunna skala upp till fler butiker. Men det tar nog 3-5 år innan det blir lönsamt”, säger Anders Strålman.

Han vill inte säga när det blir aktuellt att bygga egna plocklager. Men Axfood har redan bestämt vilken omsättning som ska till för att man ska storinvestera i ett mer effektivt system.

”Vi är duktiga på logistik och vet när det är dags att byta upp oss. Med det är nog minst 3-5 år bort”, säger han.

Axfood är väl positionerat för en sådan satsning. Man äger grossisten Dagab och driver Axfood Snabbgross, med 22 storbutiker som säljer till restauranger och mackar. Axfood är även underleverantör till Mathem och står faktiskt bakom packandet av matkassarna åt både Linas Matkasse och Middagsfrid.

Man får visserligen se upp för Coop, Bergendahls (med sitt Citygross) och Ica Gruppen, som alla egna satsningar på e-handel i butik. De aktieanalytiker som Di Digital talat med menar dock att Coop och Bergendahls inte har den finansiella position som krävs för att driva marknaden.

Börsjätten Ica Gruppen, som är störst på marknaden, har andra problem. Deras e-handelsplattform används visserligen redan av 160 av landets 1 300 Ica-butiker. Men de aktieanalytiker som Di Digital talat med är skeptiska till Icas möjligheter att ta nästa steg och bygga egna plocklager. Det skulle kannibalisera på Icas självständiga handlare, heter det.

Till saken hör att marknaden just nu tror mer på Axfood. Det senaste året har Axfoods aktiekurs stigit med 25 procent medan Icas har backat 13 procent.

Läs mer: Genombrott för matvaror på nätet 2015

Anders Svensson, vd för Ica Sverige, har dock en annan syn.

”Vi har stor respekt för alla konkurrenter, inklusive de nya. Men plocklager med automatiseraringar är inget nytt. Vi nyttjar befintlig infrastruktur och drar inte på oss stora fasta kostnader”, säger han.

Han betonar att Ica har den bästa geografiska täckningen i Sverige och uppger att man kan plocka ihop varor som hämtas i butik eller körs hem på ett kostnadseffektivt sätt. Men om marknaden når kritisk massa står även Ica redo med en hemlig plan om att öppna egna plocklager.

”Vi har tittat på specifika lokaliseringar där vi på kort varsel kan etablera ett centrallager. Om vi gör något börjar det som test i Stockholmsområdet”, säger han utan att vilja avslöja fler detaljer.

Läs mer: "I USA är det Amazon som utmanar livsmedelsjättarna"


Livsmedelshandeln:

Växte med 4 procent till 283 miljarder kronor 2015.

Livsmedel på nätet:

Växte med 40 procent till drygt 4 miljarder kronor 2015. Det är cirka 1,5 procent av all livsmedelshandel. Middagslösningar växte med 26 procent och lösplock med 55 procent.

E-handeln generellt:

E-handeln växte med 19 procent till 50 miljarder 2015 och står nu för 7 procent av den totala detaljhandeln. Penetrationen varierar dock mellan sektorer. Exempelvis säljs hela 23 procent av all hemelektronik, och 13 procent av alla kläder och skor numera på nätet.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies