Hoppa till innehållet

Axfood startar nätapotek – utmanar Apotea

Livsmedelsjätten Axfood ger sig in på apoteksmarknaden på nätet. Axel Johnsons investmentbolag Novax och entreprenörerna bakom Lenson står bakom. ”Vi vill kunna erbjuda våra kunder receptbelagda läkemedel”, säger Axfoods vd Klas Balkow.

Klas Balkow är vd för Axfood.
Klas Balkow är vd för Axfood.Bild: Amanda Lindgren

Det är via ett nystartat bolag med namnet Hubia som Axfood ger sin in på den heta marknaden för apotek på nätet.

Axfoods ägarandel är 28 procent och de andra delägarna är Novax, som är Axfoodägaren Axel Johnson-gruppens investmentbolag, samt entreprenörerna Kim Persson, Johan Bergenheim och Henrik Patzer.

De två förstnämnda entreprenörerna har varit inne på ett närliggande område tidigare då de var grundare av kontaktlinsbolaget Lenson, som såldes till ett brittiskt bolag för fem år sedan.

”Det är på ett väldigt tidigt stadium men vi börjar rekrytera nu och därför vill vi gå ut med det här och vara tydliga med vart vi är på väg. Det är en helt ny uppstart vilket är spännande med tanke på att vi gör det tillsammans med Novax och bra grundare. För vår del är tanken att över tid kunna erbjuda våra kunder receptbelagda läkemedel”, säger Axfoods vd Klas Balkow.

Vi äger 28 procent

Hur mycket investerar ni?

”Det är något vi håller för oss själva nu. Vi äger 28 procent och det är ingen jätteinvestering i det initiala skedet. Det är i en uppbyggnadsfas”, säger Klas Balkow som menar att det ligger i sakens natur att på sikt ge de egna kedjorna Hemköp och Willys möjlighet att sälja receptbelagda läkemedel över nätet.

Läs mer: Sverige har 14 miljardbolag inom techsektorn – här är hela listan

”Det är en marknad som växer starkt på nätet och för vår del vill vi kunna erbjuda de här produkterna.”

Totalt omsätter den svenska apoteksmarknaden omkring 40 miljarder kronor, med e-handeln som snabbast växande kanal.

Den klara marknadsledaren i Sverige är Apotea, som i våras värderades till 2,4 miljarder kronor i samband med att finansmannen Sven Hagströmers investmentbolag Creades köpte in sig i bolaget. Apotea väntar sig nå en omsättning på 1,4 miljarder kronor i år.

Läs mer: Sven Hagströmer storköper i Apotea

”Apoteksmarknaden är enorm och e-handeln har bara börjat få fäste. Med Axfoods och Novax stöd har vi förutsättningar att bygga ett riktigt bra nätapotek.”, säger Kim Persson som är vd för Hubia.

Hubia, som sannolikt inte blir namnet på nätapoteket när det lanserats, tar därmed upp kampen med Apotea som tagit en stark position i segmentet.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera