Annons

Babyshop förlorar i domstol – får betala konkurrentens rättegångskostnad

Babyshops vd och medgrundare Marcus Tagesson.
Babyshops vd och medgrundare Marcus Tagesson. Foto: Claes-Göran Flinck.
E-handlaren Babyshop hotas med vite på 1,5 miljoner kronor om de fortsätter med missvisade reor. Det bestämde Patent- och marknadsdomstolen efter en stämningsansökan från konkurrenten Jollyroom. Babyshop ska dessutom betala konkurrentens rättegångskostnader på 2,5 miljoner kronor.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Jollyroom skickade in sin stämningsansökan mot Babyshop i juni 2019.

Enligt Jollyroom hade konkurrenten på fyra olika sätt vilselett konsumenter. Det första fallet rör felaktig prisnedsättning, bland annat en barnvagn som presenterades med ett pris i röd färg med ett överstruket belopp i svart färg och en procentuell rabattsats. Granskningen visar dock att det överstrukna priset inte var Babyshops ordinarie pris på barnvagnen. 

Den andra invändningen är kampanjer där Babyshop annonserat om tidsbegränsade erbjudanden, trots att de lägre priserna har fortsatt även efter kampanjen. 

Jollyroom ifrågasatte även Babyshops användning av begrepp som ”rea” och ”Summer sale”, då priserna inte var lägre än normalt.

Enligt Jollyrooms stämning har småbarnsföräldrar mindre tid att tid än övriga konsumenter att göra en grundlig prisjämförelse, vilket gör att de är mer benägna att styras av pris och visuella effekter. Babyshops jurister håller inte med utan anser att genomsnittskonsumenten av barn- och babyprodukter är mer medveten, omsorgsfull och informerad än normalt.

Domstolen går på på det stora hela på Jollyrooms linje och anser att marknadsföringen i de tre fallen har varit vilseledande. Babyshop åläggs därför med förbud med hot om vite på 1,5 miljoner kronor.

Däremot avslås Jollyrooms fjärde yrkande om att Babyshop ska förbjudas att använda ordet ”outlet”. Jollyroom hade här använt sig av en marknadsundersökning där deltagarna bland annat i fritext fick besvara frågan vad ”outlet” betyder när det används i marknadsföring. Enligt domstolen kan begreppet outlet användas på flera olika sätt och kan inte anses ha en helt entydig innebörd.

I fjol omsatte Jollyroom 1,4 miljarder kronor och bolaget ägs till 51 procent av grundaren Ole Sauar samt till 49 procent av den danska mediekoncernen Egmont. Utmanaren Babyshop omsatte drygt 1,1 miljarder kronor i fjol och kontrolleras av riskkapitalbolaget Verdane, Cristina Stenbeck och medgrundarna Marcus och Lina Tagesson.

Jollyroom fälldes självt för vilseledande reklam i två fall i fjol, inom loppet av bara en månad.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer