Hoppa till innehållet

Babyshop förlorar i domstol – får betala konkurrentens rättegångskostnad

E-handlaren Babyshop hotas med vite på 1,5 miljoner kronor om de fortsätter med missvisade reor. Det bestämde Patent- och marknadsdomstolen efter en stämningsansökan från konkurrenten Jollyroom. Babyshop ska dessutom betala konkurrentens rättegångskostnader på 2,5 miljoner kronor.

Babyshops vd och medgrundare Marcus Tagesson.
Babyshops vd och medgrundare Marcus Tagesson.Foto: Claes-Göran Flinck.

Jollyroom skickade in sin stämningsansökan mot Babyshop i juni 2019.

Enligt Jollyroom hade konkurrenten på fyra olika sätt vilselett konsumenter. Det första fallet rör felaktig prisnedsättning, bland annat en barnvagn som presenterades med ett pris i röd färg med ett överstruket belopp i svart färg och en procentuell rabattsats. Granskningen visar dock att det överstrukna priset inte var Babyshops ordinarie pris på barnvagnen. 

Den andra invändningen är kampanjer där Babyshop annonserat om tidsbegränsade erbjudanden, trots att de lägre priserna har fortsatt även efter kampanjen. 

Jollyroom ifrågasatte även Babyshops användning av begrepp som ”rea” och ”Summer sale”, då priserna inte var lägre än normalt.

Enligt Jollyrooms stämning har småbarnsföräldrar mindre tid att tid än övriga konsumenter att göra en grundlig prisjämförelse, vilket gör att de är mer benägna att styras av pris och visuella effekter. Babyshops jurister håller inte med utan anser att genomsnittskonsumenten av barn- och babyprodukter är mer medveten, omsorgsfull och informerad än normalt.

Domstolen går på på det stora hela på Jollyrooms linje och anser att marknadsföringen i de tre fallen har varit vilseledande. Babyshop åläggs därför med förbud med hot om vite på 1,5 miljoner kronor.

Däremot avslås Jollyrooms fjärde yrkande om att Babyshop ska förbjudas att använda ordet ”outlet”. Jollyroom hade här använt sig av en marknadsundersökning där deltagarna bland annat i fritext fick besvara frågan vad ”outlet” betyder när det används i marknadsföring. Enligt domstolen kan begreppet outlet användas på flera olika sätt och kan inte anses ha en helt entydig innebörd.

I fjol omsatte Jollyroom 1,4 miljarder kronor och bolaget ägs till 51 procent av grundaren Ole Sauar samt till 49 procent av den danska mediekoncernen Egmont. Utmanaren Babyshop omsatte drygt 1,1 miljarder kronor i fjol och kontrolleras av riskkapitalbolaget Verdane, Cristina Stenbeck och medgrundarna Marcus och Lina Tagesson.

Jollyroom fälldes självt för vilseledande reklam i två fall i fjol, inom loppet av bara en månad.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera