Hoppa till innehållet

Backas av tungviktare – nu ska Hedvig utmana försäkringsbranschen

Backade av Sophia Bendz, Sven Hagströmer och Nicklas Storåkers ska uppstickaren Hedvig utmana försäkringsbranschens jättar.

Insurtechbolaget Hedvigs grundare Lucas Carlsén, John Ardelius och Fredrik Fors.
Insurtechbolaget Hedvigs grundare Lucas Carlsén, John Ardelius och Fredrik Fors.

Med hjälp av artificiell intelligens, AI, går det att kapa många av de omständliga steg som är kopplade till att anmäla skada och få ersättning från ett försäkringsbolag – det menar grundarna bakom Hedvig. Genom en app och ett partnerskap med tyska försäkringsjätten Inter Hannover, hoppas de kunna revolutionera försäkringsbranschen.

”Vi försöker automatisera så stor del av processen som möjligt, inte bara för att det ska gå snabbare utan även för att göra det mer rättvist. Om en algoritm gör samma bedömning för alla, utifrån samma kriterier varje gång så vet man att det går schysst till”, säger medgrundaren och AI-forskaren John Ardelius.

Han startade bolaget 2016 tillsammans med barndomsvännerna Lucas Carlsén och Fredrik Fors.

Lucas Carlsén har en bakgrund på konsultbolaget McKinsey, där han fick upp ögonen för hur långt efter försäkringsbolagen ligger när det kommer till digitalisering. Med en idé och en powerpoint-presentation tog trion sin pitch till potentiella investerare. 

Spotify-veteranen Sophia Bendz, nätbanken Avanzas styrelseordförande Sven Hagströmer och Pricerunner-vd:n Nicklas Storåkers nappade.

”Vi fick låna en källarlokal vid Norra Bantorget och gjorde en lång lista på alla investerare vi kände till. Sophia, Sven och Nicklas var högst upp på vår önskelista och vi är väldigt glada att de trodde på oss i ett så tidigt skede innan vi ens hade en försäkringspartner som backade oss”, säger Fredrik Fors.

Kapitalet gav grundartrion möjligheten att ta sin idé ut i Europa på jakt efter ett försäkringsbolag som var beredda att vända upp och ner på försäkringsbranschen. Hedvig fungerar som ett ombud, medan Inter Hannover står för balansräkning och licensering. 

”Det var en stor utmaning att hitta en partner. När vi pitchade vår idé till försäkringsbolagen om en fast avgift och att överskottet skulle doneras till välgörande ändamål, undrade många av dem om vi var galna”, säger Lucas Carlsén.

Efter många nej, kom till slut ett ja från Inter Hannover som redan hade identifierat att en stor förändring av försäkringsbranschen är på väg.

”De hade redan inställningen att den här utvecklingen kommer att hända, att startups kommer att utmana den här branschen. Jag tror att de kände att de ville vara med på tåget”, säger Fredrik Fors.

Läs mer: Långivare med fokus på tillväxtbolag tar in 200 miljoner 

Läs mer: Klarna-grundarens stiftelse ska öppna techhubbar utomlands

Nyligen flyttade Hedvig från Klarna-grundaren Niklas Adalberth techhub Norrsken House till egna lokaler och i helgen gick Hedvig-appen live. I sitt första format erbjuder bolaget hemförsäkringar till boende i hyres- och bostadsrätter. Därefter väntar förhoppningsvis andra försäkringserbjudanden, med planer på att ta steget internationellt.

”Just nu fokuserar vi på att göra den här första produkten otroligt bra, sedan får vi se om vi väljer att bredda portföljen eller att expandera geografiskt”, säger Fredrik Fors.

Fakta: Så fungerar Hedvigs AI-försäkring

- Om olyckan skulle vara framme loggar kunden in i appen och berättar vad som har, ersättningen kan i det flesta fall betalas ut direkt. 

- Genom att använda sig av AI kan Hedvig identifiera och lösa rutinärenden maskinellt, och låta mänskliga handläggare lägga sin tid på mer komplicerade ärenden som exempelvis bränder eller stora vattenskador. 

- Hedvig tar en fast avgift om 20 procent av försäkringspremien för sin tjänst. Är skadeersättningarna lägre än väntat går överskottet till ett välgörande ändamål.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera