Med hjälp av artificiell intelligens, AI, går det att kapa många av de omständliga steg som är kopplade till att anmäla skada och få ersättning från ett försäkringsbolag – det menar grundarna bakom Hedvig. Genom en app och ett partnerskap med tyska försäkringsjätten Inter Hannover, hoppas de kunna revolutionera försäkringsbranschen.
”Vi försöker automatisera så stor del av processen som möjligt, inte bara för att det ska gå snabbare utan även för att göra det mer rättvist. Om en algoritm gör samma bedömning för alla, utifrån samma kriterier varje gång så vet man att det går schysst till”, säger medgrundaren och AI-forskaren John Ardelius.
Han startade bolaget 2016 tillsammans med barndomsvännerna Lucas Carlsén och Fredrik Fors.
Lucas Carlsén har en bakgrund på konsultbolaget McKinsey, där han fick upp ögonen för hur långt efter försäkringsbolagen ligger när det kommer till digitalisering. Med en idé och en powerpoint-presentation tog trion sin pitch till potentiella investerare.
Spotify-veteranen Sophia Bendz, nätbanken Avanzas styrelseordförande Sven Hagströmer och Pricerunner-vd:n Nicklas Storåkers nappade.
”Vi fick låna en källarlokal vid Norra Bantorget och gjorde en lång lista på alla investerare vi kände till. Sophia, Sven och Nicklas var högst upp på vår önskelista och vi är väldigt glada att de trodde på oss i ett så tidigt skede innan vi ens hade en försäkringspartner som backade oss”, säger Fredrik Fors.
Kapitalet gav grundartrion möjligheten att ta sin idé ut i Europa på jakt efter ett försäkringsbolag som var beredda att vända upp och ner på försäkringsbranschen. Hedvig fungerar som ett ombud, medan Inter Hannover står för balansräkning och licensering.
”Det var en stor utmaning att hitta en partner. När vi pitchade vår idé till försäkringsbolagen om en fast avgift och att överskottet skulle doneras till välgörande ändamål, undrade många av dem om vi var galna”, säger Lucas Carlsén.
Efter många nej, kom till slut ett ja från Inter Hannover som redan hade identifierat att en stor förändring av försäkringsbranschen är på väg.
”De hade redan inställningen att den här utvecklingen kommer att hända, att startups kommer att utmana den här branschen. Jag tror att de kände att de ville vara med på tåget”, säger Fredrik Fors.
Läs mer: Långivare med fokus på tillväxtbolag tar in 200 miljoner
Läs mer: Klarna-grundarens stiftelse ska öppna techhubbar utomlands
Nyligen flyttade Hedvig från Klarna-grundaren Niklas Adalberth techhub Norrsken House till egna lokaler och i helgen gick Hedvig-appen live. I sitt första format erbjuder bolaget hemförsäkringar till boende i hyres- och bostadsrätter. Därefter väntar förhoppningsvis andra försäkringserbjudanden, med planer på att ta steget internationellt.
”Just nu fokuserar vi på att göra den här första produkten otroligt bra, sedan får vi se om vi väljer att bredda portföljen eller att expandera geografiskt”, säger Fredrik Fors.
Fakta: Så fungerar Hedvigs AI-försäkring
- Om olyckan skulle vara framme loggar kunden in i appen och berättar vad som har, ersättningen kan i det flesta fall betalas ut direkt.
- Genom att använda sig av AI kan Hedvig identifiera och lösa rutinärenden maskinellt, och låta mänskliga handläggare lägga sin tid på mer komplicerade ärenden som exempelvis bränder eller stora vattenskador.
- Hedvig tar en fast avgift om 20 procent av försäkringspremien för sin tjänst. Är skadeersättningarna lägre än väntat går överskottet till ett välgörande ändamål.