Linköpingsbaserade Dynamic Code gör DNA-tester för privatpersoner för bland annat flera könssjukdomar, kvinnohälsa och laktosintolerans.
Företaget säljer mellan 50 000 och 60 000 enheter per åt till patienter som vill testa sig i hemmet i stället för att uppsöka vård.
2016 omsatte bolaget runt 16 miljoner kronor. 2017 ökade försäljningen med drygt 30 procent och man tog in 19 miljoner kronor i kapital från investerare, däribland riskkapitalbolaget Backing Minds. Med hjälp av investeringarna ska man nu ta sig ut i Europa och ta sig an nya marknader.
Men allt började på 90-talet i statens kriminaltekniska laboratorium i Linköping där grundaren och vd:n Anne Kihlgren tog fram den DNA-teknik som i dag används för brottsplatsundersökningar.
”Det var otroligt lärorikt och det var där jag insåg möjligheterna till den fantastiska DNA-tekniken som kan användas till så mycket mer än att bara spåra brottslingar”, säger Anne Kihlgren.
Dynamic Code har byggt upp en nätplattform där patienten kan se sina svar, komma i kontakt med en digital vårdgivare och få ett e-recept för att sedan köpa sin medicin via ett nätapotek. Patienten behöver med andra ord aldrig lämna hemmet genom hela vårdkedjan.
Enligt Anne Kihlgren garanterar också testerna att förskrivningen av antibiotika inte ökar i onödan.
”Digitala vårdgivare har ju fått kritik kring att de påstås skriva ut antibiotika lite för snabbt utan att ha verifierat vad patienten har för typ av infektion. Det är där våra tester kommer in för att behålla kvalitén och skriva ut rätt antibiotika för den bakterieinfektion som patienten har”, säger hon.
DNA-tester kan i dag göras för att få reda på om en patient lider av en rad sjukdomar. Men bara för att man kan utföra prover, betyder inte det att det är nödvändigt eller ens önskvärt.
”I dag finns exempelvis DNA-test som bland annat visar risk för att få Alzheimers. Då får du en svarsbild som säger att du kan ha 17 procents högre risk för Alzheimers än normalpopulationen. Vad ska du göra med ett sådant svar? Det tycker inte vi är ett meningsfullt test, risken är att man bara oroar”, säger Anne Kihlgren.
Men det finns ju sjukdomar som man skulle kunna arbeta proaktivt mot om man känner till dem i ett tidigt stadium?
”Absolut, det kommer komma fler tester i framtiden, till exempel kring cancer. Just nu jobbar vi med ett HPV-test, alltså förstadiet till livmoderhalscancer. Det är meningsfulla tester, de måste kunna hjälpa patienterna att gå vidare och påverka sin framtid.”
I takt med att kommersiella DNA-tester lanserats har frågor kring patienternas integritet väckts. Att fler har tillgång till patienters DNA och data har fått vissa att rygga och radera sin data från registret. Integriteten hos patienterna är också något Dynamic Code fått arbeta med.
”Patienterna kopplade till testsvaren är anonyma. Man får ut sitt testsvar genom en analyskod som inte kan spåras av någon annan än patienten. Undantagen är klamydia- och gonorré-testerna eftersom svensk smittskyddslag kräver det”, säger Anne Kihlgren.
Företaget har genom ett nytt samarbete med DDC, en av världens största företag för DNA-tester, fått möjlighet att komma ut på fler marknader. Först tar man sig an Storbritannien.
”De tycker att det vi gör är intressant, framför allt vår plattform där vi distribuerar våra DNA-tester och där du når läkare för medicinsk rådgivning online”, säger Anne Kihlgren.
Läs mer: Backing Minds gör ny investering i hemtestbolag
Den största utmaningen är att anpassa sig till de europeiska ländernas marknader som inte kommit lika långt i utvecklingen av e-hälsa som Sverige.
”Jag hoppas på att det kanske inte blir någon större skillnad. Sverige ligger före och vi får anpassa oss, men det finns ett stort behov i att människor kan ta hand om sin hälsa hemifrån i flera länder”, säger Anne Kihlgren.