Hoppa till innehållet

Backing Minds-finansierade DNA-bolaget ska ta klamydiatester ut i Europa

Anne Kihlgren arbetade med att hjälpa polisen att spåra gärningsmän via deras DNA. Nu ska hennes DNA-företag ta sjukdomstesterna ut i Europa. 

Anne Kihlgren, vd och grundare av Dynamic Code.
Anne Kihlgren, vd och grundare av Dynamic Code.Foto: Henrik Lenngren.

Linköpingsbaserade Dynamic Code gör DNA-tester för privatpersoner för bland annat flera könssjukdomar, kvinnohälsa och laktosintolerans.

Företaget säljer mellan 50 000 och 60 000 enheter per åt till patienter som vill testa sig i hemmet i stället för att uppsöka vård. 

2016 omsatte bolaget runt 16 miljoner kronor. 2017 ökade försäljningen med drygt 30 procent och man tog in 19 miljoner kronor i kapital från investerare, däribland riskkapitalbolaget Backing Minds. Med hjälp av investeringarna ska man nu ta sig ut i Europa och ta sig an nya marknader. 

Men allt började på 90-talet i statens kriminaltekniska laboratorium i Linköping där grundaren och vd:n Anne Kihlgren tog fram den DNA-teknik som i dag används för brottsplatsundersökningar. 

”Det var otroligt lärorikt och det var där jag insåg möjligheterna till den fantastiska DNA-tekniken som kan användas till så mycket mer än att bara spåra brottslingar”, säger Anne Kihlgren.

Dynamic Code har byggt upp en nätplattform där patienten kan se sina svar, komma i kontakt med en digital vårdgivare och få ett e-recept för att sedan köpa sin medicin via ett nätapotek. Patienten behöver med andra ord aldrig lämna hemmet genom hela vårdkedjan. 

Enligt Anne Kihlgren garanterar också testerna att förskrivningen av antibiotika inte ökar i onödan. 

”Digitala vårdgivare har ju fått kritik kring att de påstås skriva ut antibiotika lite för snabbt utan att ha verifierat vad patienten har för typ av infektion. Det är där våra tester kommer in för att behålla kvalitén och skriva ut rätt antibiotika för den bakterieinfektion som patienten har”, säger hon.

DNA-tester kan i dag göras för att få reda på om en patient lider av en rad sjukdomar. Men bara för att man kan utföra prover, betyder inte det att det är nödvändigt eller ens önskvärt.

”I dag finns exempelvis DNA-test som bland annat visar risk för att få Alzheimers. Då får du en svarsbild som säger att du kan ha 17 procents högre risk för Alzheimers än normalpopulationen. Vad ska du göra med ett sådant svar? Det tycker inte vi är ett meningsfullt test, risken är att man bara oroar”, säger Anne Kihlgren.

Men det finns ju sjukdomar som man skulle kunna arbeta proaktivt mot om man känner till dem i ett tidigt stadium?

”Absolut, det kommer komma fler tester i framtiden, till exempel kring cancer. Just nu jobbar vi med ett HPV-test, alltså förstadiet till livmoderhalscancer. Det är meningsfulla tester, de måste kunna hjälpa patienterna att gå vidare och påverka sin framtid.”

I takt med att kommersiella DNA-tester lanserats har frågor kring patienternas integritet väckts. Att fler har tillgång till patienters DNA och data har fått vissa att rygga och radera sin data från registret. Integriteten hos patienterna är också något Dynamic Code fått arbeta med.

”Patienterna kopplade till testsvaren är anonyma. Man får ut sitt testsvar genom en analyskod som inte kan spåras av någon annan än patienten. Undantagen är klamydia- och gonorré-testerna eftersom svensk smittskyddslag kräver det”, säger Anne Kihlgren.

Företaget har genom ett nytt samarbete med DDC, en av världens största företag för DNA-tester, fått möjlighet att komma ut på fler marknader. Först tar man sig an Storbritannien.

”De tycker att det vi gör är intressant, framför allt vår plattform där vi distribuerar våra DNA-tester och där du når läkare för medicinsk rådgivning online”, säger Anne Kihlgren.

Läs mer: Backing Minds gör ny investering i hemtestbolag

Den största utmaningen är att anpassa sig till de europeiska ländernas marknader som inte kommit lika långt i utvecklingen av e-hälsa som Sverige.

”Jag hoppas på att det kanske inte blir någon större skillnad. Sverige ligger före och vi får anpassa oss, men det finns ett stort behov i att människor kan ta hand om sin hälsa hemifrån i flera länder”, säger Anne Kihlgren.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera