Hoppa till innehållet

Backing Minds satsar på husdjur

Riskkapitalbolaget Backing Minds och medgrundaren av Serendipity, Saeid Esmaeilzadeh, investerar i svenska husdjursbolaget i Denjo Dogs. 

Susanne Najafi och Sara Wimmercrantz, grundare av riskkapitalbolaget Backing Minds.
Susanne Najafi och Sara Wimmercrantz, grundare av riskkapitalbolaget Backing Minds.Foto: Patrik Olsson

Denjo Dogs är ett livsstilsvarumärke för husdjurprodukter. Bolaget grundades 2017 av Victoria Carlsson och Robin Grann. Nu tar de ni 2,6 miljoner kronor i kapital från riskkapitalbolaget Backing Minds och serieentreprenören Saeid Esmaeilzadeh, en av grundarna till Serendipity. 

Backing Minds blir därmed den största externa ägaren av husdjursbolaget. Medlen ska gå till ett breddat sortiment och fortsatt expansion. 

”Vi såg att det fanns ett gap mellan den framväxande målgruppen av medvetna, social media frekventa husdjursägare och utbudet av hållbara produkter på rätt plattform. Om man jämför med många andra kategorier inom e-handeln så ökar share of wallet mest här och vi ser detta som en av de mest snabbväxande kategorierna. Så det är en jättespännande marknad”, säger Susanne Najafi, medgrundare BackingMinds.  

Läs mer: H&M-backad fond ska hitta startupsuccéer bortom Stureplan 

Saeid Esmaeilzadeh har tidigare arbetat med djurhälsa i Swecure och koncernen Voff Science. 

 “Tillsammans med Backing Minds expertis inom bolagsbygge och varumärkesutveckling är jag stolt över att vara en del av denna spännande marknad” säger Saeid Esmaeilzadeh, i pressmeddelandet. 

Globalt uppgår marknaden för sällskapsdjur till 109 miljarder dollar, motsvarande 1000 miljarder kronor, och har en tillväxttakt på 10 procent per år. Hundprodukter utgör ungefär 40 procent av husdjursmarknaden. Tillväxten beror till stor del på att husdjur i större utsträckning ses som familjemedlemmar. 

Riskkapitalbolaget Backing Minds startade år 2016 har tagit in pengar från bland annat H&M vd:n Karl-Johan Persson och Stena-familjen. De har tidigare investerat i bolag så som Transfer Galaxy och Dynamic Code. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera