Denjo Dogs är ett livsstilsvarumärke för husdjurprodukter. Bolaget grundades 2017 av Victoria Carlsson och Robin Grann. Nu tar de ni 2,6 miljoner kronor i kapital från riskkapitalbolaget Backing Minds och serieentreprenören Saeid Esmaeilzadeh, en av grundarna till Serendipity.
Backing Minds blir därmed den största externa ägaren av husdjursbolaget. Medlen ska gå till ett breddat sortiment och fortsatt expansion.
”Vi såg att det fanns ett gap mellan den framväxande målgruppen av medvetna, social media frekventa husdjursägare och utbudet av hållbara produkter på rätt plattform. Om man jämför med många andra kategorier inom e-handeln så ökar share of wallet mest här och vi ser detta som en av de mest snabbväxande kategorierna. Så det är en jättespännande marknad”, säger Susanne Najafi, medgrundare BackingMinds.
Läs mer: H&M-backad fond ska hitta startupsuccéer bortom Stureplan
Saeid Esmaeilzadeh har tidigare arbetat med djurhälsa i Swecure och koncernen Voff Science.
“Tillsammans med Backing Minds expertis inom bolagsbygge och varumärkesutveckling är jag stolt över att vara en del av denna spännande marknad” säger Saeid Esmaeilzadeh, i pressmeddelandet.
Globalt uppgår marknaden för sällskapsdjur till 109 miljarder dollar, motsvarande 1000 miljarder kronor, och har en tillväxttakt på 10 procent per år. Hundprodukter utgör ungefär 40 procent av husdjursmarknaden. Tillväxten beror till stor del på att husdjur i större utsträckning ses som familjemedlemmar.
Riskkapitalbolaget Backing Minds startade år 2016 har tagit in pengar från bland annat H&M vd:n Karl-Johan Persson och Stena-familjen. De har tidigare investerat i bolag så som Transfer Galaxy och Dynamic Code.