Hoppa till innehållet

Bahnhofs vd nöjd – kritiserar ansvarig myndighet

Efter en dom i EU-domstolen står det klart att operatörer inte behöver masslagra kunders trafikuppgifter. Bahnhofs vd Jon Karlung är nöjd – men kritiserar samtidigt den ansvariga myndigheten Post- och telestyrelsen.

 

Bahnhofs vd Jon Karlung är nöjd efter domen.
Bahnhofs vd Jon Karlung är nöjd efter domen.Bild: Claudio Bresciani/TT

Efter en dom från EU-domstolen står det klart att svenska myndigheter inte kan fortsätta att tvinga operatörer att masslagra kunders trafikuppgifter från telefoner och internet.

”Vi är väldigt glada i dag, det här är en seger”, säger Bahnhofs vd Jon Karlung.

Han riktar skarp kritik mot Post- och telestyrelsen (PTS) agerande under tvisten.

Striden mellan PTS och operatörerna har pågått länge. 2014 underkändes EU:s datalagringsdirektiv av EU-domstolen som ansåg att det stred mot de mänskliga rättigheterna.

Läs mer: Anti-piratprojektet Spridningskollen lägger ner

Enligt Jon Karlung kom PTS i en promemoria efter domen fram till slutsatsen att masslagring av kunders trafikuppgifter därmed inte var laglig – men promemorian hemligstämplades och diariefördes inte.

”Jag tvingades anlita en expert på offentlighetsprincipen för att få ut den här promemorian och kunna bevisa att PTS gjorde fel”, säger han.

Jon Karlung uppger att PTS fortsatte att tvinga operatörer att lagra kunders trafikuppgifter efter att dåvarande justitieminister Beatrice Ask (M) beordrat myndigheten att göra så.

”Efter det har de varit en lydig bandhund till regeringen och de intressen som vill ha den här urskillningslösa masslagringen.”

När Bahnhof inte ville sätta igång med lagringen hotades de med böter på fem miljoner kronor.

”Även om vi hade betalat hade de då kunnat komma med nya böter i all oändlighet om vi inte satte igång med datalagringen”, säger Jon Karlung.

Läs mer: Ny myndighet föreslås för digitalisering

Efter det bytte Bahnhof modell och lämnade bara ut uppgifter om det rörde sig om allvarliga brott.

”Då kom PTS med ett nytt föreläggande på fem miljoner kronor och vi tvingades att ändra oss. Men med facit i hand kan vi konstatera att vi och andra hade rätt hela tiden, nu är den här tvisten avgjord på högsta juridiska nivån”, säger han.

Staffan Lindmark, jurist på PTS, anser att myndigheten agerat på ett korrekt sätt.

”Det har hela tiden varit en svår avvägning. Domen som kom från EU-domstolen 2014 var inte helt tydlig med hur den nationella lagstiftningen påverkades. Det fanns skillnader i den svenska regleringen och det dåvarande datalagringsdirektivet från EU”, säger han.

Vad gäller promemorian uppger Staffan Lindmark att den hade varit en del av ett internt idéarbete på PTS.

”Det är alltid så när man arbetar med en fråga internt på en myndighet. Promemorian som han refererar till var en del i det interna arbetet med att bereda vår ståndpunkt”, säger Staffan Lindmark.

Läs mer: Drönarbolagen slipper tillstånd – så ser förslaget ut

Enligt honom togs den fram i ett mycket tidigt skede och innan en utredning på området tillsattes av den förra justitieministern Beatrice Ask.

”Det är normalt förfarande på en myndighet, man prövar olika idéer innan man kommer fram till ett beslut.”

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera