Konsumentverket uppmärksammar att e-handelsbolagen Footway, Stayhard och Hollywood.se inte informerar kunderna om ångerrätten i sina nätbutiker. Fullständig och korrekt information om ångerrätten är ett krav enligt distansavtalslagen, skriver man i tillsynsbrev till bolagen.
”Ångerrätten garanterar att kunden kan häva ett köp på nätet inom 14 dagar utan att ge en särskild anledning. Man blir då endast skyldig att betala returfrakten. Detta för att man ska kunna undersöka varan på samma sätt som i en butik”, säger Daniel Gustafsson, jurist på Konsumentverket med ansvar för tillsynsärendet i frågan.
Ett exempel är att reaprodukter ibland inte ingår
I många fall blandas ångerrätten ihop med returrätten, som ofta är generös bland de stora nätbutikerna.
Varför räcker det inte med returrätten?
”Den sker ju på företagets villkor och behöver inte nödvändigtvis vara i linje med lagens krav. Ett exempel är att reaprodukter ibland inte ingår”, säger Daniel Gustafsson.
Läs mer: Footway vänder till vinst
I nuläget ska Konsumentverkets tillsynsbrev ses som ett slag på fingrarna.
”Än så länge är detta bara en tillsägelse. Kommer vi inte överens kan vi vidta rättsliga åtgärder”, säger Daniel Gustafsson.
På Footway lovar man att följa lagen i fortsättningen.
”Vi har fått ett påpekande och rättar oss efter det. Vi ska uppdatera informationen enligt Konsumentverkets direktiv”, säger Cilla Holmström Jutell, projektledare på Footway.
Läs mer: Hon tar över vd-posten på Gasellbolaget Stayhard
Hon påpekar även att Footways kunder har 180 dagars öppet köp och fri returfrakt.
Di Digital har utan framgång sökt Stayhards vd Malin Claesson Hultqvist. Stayhards ägare Ellos Group låter dock hälsa att de gått igenom konsumentverkets synpunkter och ”inlett processen för att förtydliga informationen kring sina ångerrätten”.