Hoppa till innehållet

Bakslag för nätläkaren: Lägger ned i Storbritannien

Min Doktors avknoppade digitala mottagning ”Docly” i Storbritannien stänger. Detta efter att inte ha fått verksamheten att gå ihop ekonomiskt, rapporterar startup-sajten Sifted. Men företaget drömmer fortfarande om att klamra sig fast i landet.

Min Doktors brittiska avknoppning, som gått under namnet Docly, lägger ned.
Min Doktors brittiska avknoppning, som gått under namnet Docly, lägger ned.

Docly är sprungna ur Min Doktor och knoppades av i syfte att vara den aktör som växte internationellt.

Men nu har åtta av tio anställda i Storbritannien sagts upp och bolaget har skrotat verksamheten med att ta emot patienter digitalt. De två kvarvarande personerna ska istället satsa på att sälja tekniken i Docly till andra nätläkare. Det rapporterar Sifted.

Vi rörde oss inte framåt tillräckligt snabbt.

”Vi hade kunnat fortsätta, men det var en ganska stor organisation och vi rörde oss inte framåt tillräckligt snabbt”, säger vd Roger Jansson till sajten och förklarar att fokuset på teknikplattformen är ”det Docly gör bäst”.

Docly och Min Doktor har fortfarande den gemensamma ägaren EQT Ventures. Min Doktor har också Ica-gruppen som storägare genom Apotek Hjärtat. På pappret är Min Doktor i dag en kund till Docly.

Min Doktor har sett ett ökat intresse för digitala vårdbesök under coronapandemin, liksom hela branschen som konstant växer.

Läs mer: EQT:s nätläkare går back med 198 miljoner

Men tillväxten har också varit kostsam för de största aktörerna. Giganten Kry, som har knappt hälften av marknadsandelarna i Sverige, gjorde i fjol en förlust på 347 miljoner kronor. Doktor.se, den näst största aktören, noterade i sin tur ett minusresultat på 174 Mkr.

Min Doktor är numera trea i storlek i Sverige med 19 procent av marknaden. Bokslutet för 2019 visade att de precis som konkurrenterna redovisar ett minusresultat, 198 Mkr. Det är ändå att betrakta som ett fall framåt för Min Doktor, som gick back med hela 328 Mkr på sista raden året innan.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera