Hoppa till innehållet

Balderton miljardsatsar på köp av medarbetares techaktier

Riskkapitalbolaget Balderton har startat en ny miljardfond för köp av aktier direkt från grundare och tidiga medarbetare. Fonden är en ny möjlighet för alla svenska techgrundare som vill sälja av och starta nytt, menar man.

Laura Connell, investeringsansvarig, och Daniel Waterhouse, partner på Balderton.
Laura Connell, investeringsansvarig, och Daniel Waterhouse, partner på Balderton.Foto: Peter Matthews

Det typiska mönstret är bekant: Ett startupbolag söker kapital på marknaden. Riskkapitalbolagen radar upp sig med olika erbjudanden. De som är mest övertygande får ta del av startupbolagets kommande ”runda”. 

Men mellan de stora finansieringsrundorna pågår ofta en så kallad gråhandel i många snabbväxande startupbolag. På Spotify pågick exempelvis en mycket utvecklad handel av aktier många år innan börsnoteringen.

Nu har det brittiska riskkapitalbolaget Balderton (NTL) tagit in 1,3 miljarder kronor i en ny techfond vid namn Liquidity I. Målet är att köpa aktier direkt från grundare och tidiga medarbetare som tagit del av olika optionsprogram. 

”Vi vill köpa aktier i bolag som är 2-4 år bort från en exit. Typiskt sett rör det sig om bolag som funnits i fem eller fler år och som tagit in minst 20 miljoner dollar (180 miljoner kronor) i kapital. Vi uppskattar att det finns cirka 500 techbolag i Europa som är i rätt tillväxtfas för att vi ska investera i dem på detta vis”, säger Daniel Waterhouse, partner på brittiska Balderton.

Läs mer: Balderton: ”Stockholm har gått om Berlin som startupstad”  

Han och kollegan Laura Connell menar att marknaden för dessa typer av köp är underutvecklad, vilket innebär att det finns pengar att tjäna. Kapitalet till Liquidity I samlades in på mindre än tre månader, från partners och nya investerare i Europa, USA och Asien. 

Genom att köpa in sig i onoterade techbolag på detta vis räknar Balderton med att bli en passiv delägare i 10-15 svenska och europeiska techbolag de kommande åren. Man spår inte att investeringarna resulterar i styrelseplatser. 

Balderton vill dock vara en aktiv partner till både bolagen och säljarna. Ofta köper de ju aktierna från nycklelmedarbetare eller grundare som vill gå vidare och behöver kapital för att starta något nytt. De har i regel inte tid att invänta en börsnotering eller en strukturaffär för att sälja sina andelar.

”Vi erbjuder med än bara likviditet. Balderton har ju rådgivare och ett nätverk med talangfulla personer som kan vara till stor nytta”, förklarar Laura Connell, investeringsansvarig på Balderton.

Både hon och Daniel Waterhouse betonar att svenska techbolag är högintressanta för den nya miljardfonden. Bolaget har redan investerat i många svenska techbolag tidigare och har som mål att en fjärdedel av deras kapital ska investeras i Norden. 

”Sverige är en viktig marknad för oss”, säger Daniel Waterhouse. 

Som exempel nämner han Baldertons investeringar i svenskgrundade musiktechbolag som Kobalt Music, med bas i USA, och Soundtrack Your Brand från Stockholm. Han nämner även it-säkerhetsbolaget Rrecorded Future, med kontor i Göteborg och London, det digitala marknadsföringsbolaget Funnel.IO, med kontor i Stockholm och Boston, samt Stockholmsbasserade Furhat Robotics, ett bolag som sätter ett mänskligt ansikte på AI-tjänster.

Balderton investerar uteslutande i techbolag som grundats i Europa. Storleksmässigt är man i samma liga som Sveriges största venture capital-bolag, EQT Ventures och Northzone. Bara det senaste året har man tagit in närmare 4,5 miljarder kronor (500 miljoner dollar) i riskvilligt kapital till sina olika fonder.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera