Hoppa till innehållet

Bambora i avtal med ”norska Swish”

Det svenska betalbolaget Bambora tecknar avtal med Vipps, Norges svar på Swish. Avtalet gör det möjligt för Vipps drygt två miljoner användare att handla hos Bamboras partners på nätet.

Bamboras vd Johan Tjärnberg.
Bamboras vd Johan Tjärnberg.

Svenska Bambora spås omsätta två miljarder kronor i år. Nu fortsätter man att stärka sin position i Norden med ett avtal med Vipps, Norges svar på Swish, som ägs och drivs av den norska storbanken DNB.

Vipps har redan nu drygt 2,1 miljoner användare och hanterar cirka 250 000 transaktioner dagligen. Fram till nyligen har det tjänsten kretsat kring mindre överföringar från en mobil till en annan. Men på senaste har Vipps även öppnat för organisationer att ta betalt via appen, samt lanserat en tjänst som för fakturabetalningar.

Bambora har på några år vuxit till att bli en global aktör inom betalning

Samarbetet med Bambora (NTL) innebär att Vipps användare kan handla på nätet utan kreditkort. Allt man behöver är sin Vipps-app och sitt telefonnummer.

”Vi är mycket glada över detta strategiska partnerskap med DNB. Tillsammans ska vi göra betalningar ännu enklare för både konsumenter och handlare i Norge. Vi har en långsiktig ambition med detta”, säger Bamboras vd Johan Tjärnberg.

Merparten av Bamboras intäkter kommer från två håll:

  • Butikshandeln, där Bamboras kortterminaler och betallösningar i dag används i 55 000 butiker i norra Europa, Nordamerika och Asien.
  • E-handeln, där Bambora i dag har 40 000 kunder i hela världen.

Det senaste året har man även investerat kring 10 miljoner kronor i en teknologiskt avancerad mobiltjänst för app-baserade betalningar.

Vi blir nu en underleverantör och partner till både Vipps och Mobilepay i Norge

Än så länge är Bambora en liten spelare i Norge. Men man har anslutit cirka 4 000 handlare och uppger att tillväxten är cirka 100 handlare i veckan. Förhoppningen är nu att samarbetet med DNB ska få tillväxten att öka, både online och i butik.

”Bambora har på några år vuxit till att bli en global aktör inom betalning. Deras affärsmodell handlar om att förenkla och de passar därför perfekt med Vipps”, säger Vipps-chefen Rune Garborg.

Integrationen mellan Vipps och Bambora ska genomföras under första halvåret 2017. Det rör sig dock inte om ett exklusivt avtal. Vipps kan även inleda samarbeten med andra aktörer i e-handeln, som exempelvis svenska Klarna, svenska Payex eller norsk-danska Nets.

Även Mobilepay, Danmarks svar på Swish, har gått in i Norge. Bambora har sedan tidigare ett samarbete med Mobilepay i Norden.

”Vi blir nu en underleverantör och partner till både Vipps och Mobilepay i Norge. Att de konkurrerar med varandra påverkar inte oss”, säger Bamboras vd Johan Tjärnberg.

Läs mer: Bambora snor Danske Bank från Nets

Bamboras ambition är att vara nummer ett eller två på de marknader man befinner sig på. Under 2016 spår vd:n att bolagets omsättning stiger med 25–30 procent till cirka 2 miljarder kronor.

Just nu har Bambora 35 medarbetare på kontoret i Oslo. Totalt har bolaget 640 medarbetare, varav 240 i Sverige, 220 i Australien och 80 i Vancouver, Kanada.

Läs mer: Bambora omsätter 2 miljarder i år

Till skillnad från exempelvis Klarna är Bambora inte ett regelrätt startupbolag. I stället började bolaget som en idé som Johan Tjärnberg sålde in hos riskkapitaljätten Nordic Capital (NTL) i början av 2013. Han hade redan byggt upp betalbolaget Point, med Nordic Capital som huvudägare. Det bolaget såldes 2011 för 1,1 miljarder dollar.

Grunden till Bambora lades när Nordic Capital köpte loss en internationell betalplattform från SEB för cirka två miljarder kronor. Sedan dess har man köpt, och slagit samman tio bolag för ytterligare cirka 2 miljarder kronor.

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska startupscenen. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera