Svenska Bambora spås omsätta två miljarder kronor i år. Nu fortsätter man att stärka sin position i Norden med ett avtal med Vipps, Norges svar på Swish, som ägs och drivs av den norska storbanken DNB.
Vipps har redan nu drygt 2,1 miljoner användare och hanterar cirka 250 000 transaktioner dagligen. Fram till nyligen har det tjänsten kretsat kring mindre överföringar från en mobil till en annan. Men på senaste har Vipps även öppnat för organisationer att ta betalt via appen, samt lanserat en tjänst som för fakturabetalningar.
Bambora har på några år vuxit till att bli en global aktör inom betalning
Samarbetet med Bambora (NTL) innebär att Vipps användare kan handla på nätet utan kreditkort. Allt man behöver är sin Vipps-app och sitt telefonnummer.
”Vi är mycket glada över detta strategiska partnerskap med DNB. Tillsammans ska vi göra betalningar ännu enklare för både konsumenter och handlare i Norge. Vi har en långsiktig ambition med detta”, säger Bamboras vd Johan Tjärnberg.
Merparten av Bamboras intäkter kommer från två håll:
- Butikshandeln, där Bamboras kortterminaler och betallösningar i dag används i 55 000 butiker i norra Europa, Nordamerika och Asien.
- E-handeln, där Bambora i dag har 40 000 kunder i hela världen.
Det senaste året har man även investerat kring 10 miljoner kronor i en teknologiskt avancerad mobiltjänst för app-baserade betalningar.
Vi blir nu en underleverantör och partner till både Vipps och Mobilepay i Norge
Än så länge är Bambora en liten spelare i Norge. Men man har anslutit cirka 4 000 handlare och uppger att tillväxten är cirka 100 handlare i veckan. Förhoppningen är nu att samarbetet med DNB ska få tillväxten att öka, både online och i butik.
”Bambora har på några år vuxit till att bli en global aktör inom betalning. Deras affärsmodell handlar om att förenkla och de passar därför perfekt med Vipps”, säger Vipps-chefen Rune Garborg.
Integrationen mellan Vipps och Bambora ska genomföras under första halvåret 2017. Det rör sig dock inte om ett exklusivt avtal. Vipps kan även inleda samarbeten med andra aktörer i e-handeln, som exempelvis svenska Klarna, svenska Payex eller norsk-danska Nets.
Även Mobilepay, Danmarks svar på Swish, har gått in i Norge. Bambora har sedan tidigare ett samarbete med Mobilepay i Norden.
”Vi blir nu en underleverantör och partner till både Vipps och Mobilepay i Norge. Att de konkurrerar med varandra påverkar inte oss”, säger Bamboras vd Johan Tjärnberg.
Läs mer: Bambora snor Danske Bank från Nets
Bamboras ambition är att vara nummer ett eller två på de marknader man befinner sig på. Under 2016 spår vd:n att bolagets omsättning stiger med 25–30 procent till cirka 2 miljarder kronor.
Just nu har Bambora 35 medarbetare på kontoret i Oslo. Totalt har bolaget 640 medarbetare, varav 240 i Sverige, 220 i Australien och 80 i Vancouver, Kanada.
Läs mer: Bambora omsätter 2 miljarder i år
Till skillnad från exempelvis Klarna är Bambora inte ett regelrätt startupbolag. I stället började bolaget som en idé som Johan Tjärnberg sålde in hos riskkapitaljätten Nordic Capital (NTL) i början av 2013. Han hade redan byggt upp betalbolaget Point, med Nordic Capital som huvudägare. Det bolaget såldes 2011 för 1,1 miljarder dollar.
Grunden till Bambora lades när Nordic Capital köpte loss en internationell betalplattform från SEB för cirka två miljarder kronor. Sedan dess har man köpt, och slagit samman tio bolag för ytterligare cirka 2 miljarder kronor.
NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska startupscenen.