Bolaget som Bambora köper är australiska IP Payments som erbjuder betalningslösningar för e-handel genom molnbaserade tjänster. Johan Tjärnberg kan inte avslöja den exakta köpeskillingen.
”Men det ligger i hundramiljonersklassen”, säger han.
Johan Tjärnberg pekar ut Stillahavsregionen som intressant, inte minst ur ett e-handelsperspektiv. Bambora har tidigare haft verksamhet i Australien men då har det varit fokus på fysiska affärer.
”Nu kan vi erbjuda en multikanalslösning som vi kan erbjuda i andra delar av Asien”, säger Johan Tjärnberg.
Var det en slump att det blev Australien?
”Nej, den australiska betalmarknaden är lik den som finns i norra Europa och väldigt mogen.”
Bambora erbjuder produkten Bambora one, en lösning som ska fånga alla delar av fysiska betalningar i en och samma produkt. Målsättningen för bolaget på sikt är att kunna leverera all betalningsinfrastruktur som en handlare behöver såväl fysiskt som digitalt.
Inom de närmsta tolv månaderna siktar Bambora på att ta sig in i ytterligare länder i regionen.
”Då är det främst e-handeln, som är gränslös, som vi siktar på.”
Blir det ytterligare förvärv?
”Det är mer troligt att vi kommer att växa organiskt. Vi har en otroligt skalbar plattform och teknik som gör att vi kan ge oss in på nya marknader.”
I maj lanserades Bambora av riskkapitalbolaget Nordic Capital vars åttonde fond köpt en rad betalföretag och sedan slagit ihop dem till Bambora. Johan Tjärnberg har i en tidigare intervju med Di Digital kallat Bambora för ”världens största startup”, då bolaget från början hade över 400 anställda och en omsättning på över en miljard kronor.
I Norden finns det flera andra betaltjänstföretag som till exempel Klarna, Izettle och Trustly.
”Jag tror att vi triggar varandra. Många undrar om det finns plats för oss alla men vi, Klarna, Izettle och de andra bolagen är väldigt internationella och har en stor marknad. Att flera lyckats så bra bevisar att Norden står starkt inom fintech och betallösningar.”
Är det inte för mycket pengar som flödar in i sektorn?
”Inom Europa finns det drygt 500-600 startups som har försökt etablera sig inom betallösningar. Men i Norden har vi kommit mycket längre i utvecklingen och marknaden är mer mogen än i övriga Europa vilket gjort att vi lärt oss mer och kunnat ta utvecklingen ett steg längre.”
Hur ser ni på bankerna och mer traditionella aktörer, är de konkurrenter?
”Jag tror att vi kompletterar varandra där aktörer som oss kan bidra med innovation.”