Hoppa till innehållet

Bambora snor Danske Bank från Nets

Betalbolaget Bambora tecknar avtal med Danske Bank gällande Mobilepay, Danmarks motsvarighet till Swish. Bambora armbågar därmed ut danska Nets, som tidigare ägde samarbetet.

Johan Tjärnberg är vd för Bambora.
Johan Tjärnberg är vd för Bambora.Foto: Oskar Omne

Svenskgrundade Bambora tecknar ett nordiskt avtal med Danske Bank gällande bankens populära betaltjänst Mobilepay. Bambora är idag en medelstor aktör när det gäller kortbetalningar i butik och på nätet.

”Det här avtalet är otroligt stort för ett litet, snabbväxande bolag som oss. Mobilepay omfattar redan nu 50 miljoner transaktioner per år och används av över tre miljoner danskar”, säger Johan Tjärnberg, vd för Bambora.

I likhet med svenska Swish används danska Mobilepay för att skicka pengar mellan mobiltelefoner. En viktig skillnad är att tjänsten ägs av Danske Bank, men även kan användas av kunder som inte har ett konto hos banken.

En annan viktig skillnad är att Mobilepay även kan användas för att handla på nätet. I och med samarbetet med Bambora ska det även gå att använda Mobilepay i butik. Detta genom att kunden lägger mobilen mot Bamboras kortterminaler som är utrustade med både bluetooth och NFC.

Finns det en efterfrågan att integrera Swish så gör vi det utan tvekan

Enligt Bamboras vd var denna teknik viktig när Danske Bank valde bort sin förre samarbetspartner Nets till förmån för Bambora.

”Vi kunde erbjuda två saker. Dels bättre data, om bland annat vilka varor som köps och vilka butiker de köps i. Och dels mobila betalningar i fysiska butiker med en lösning som vi är ensamma om idag”, säger Johan Tjärnberg.

Bambora uppger att man omsatte närmare 2 miljarder kronor under den tolvmånadersperiod som slutade i augusti i år. Resultatet uppges vara positivt.

”Vi har en organisk tillväxt på 25-30 procent om året och vi ser att lönsamheten ökar i takt med tillväxten. Den här affären bidrar givetvis till vår tillväxt. Jag tror vi kommer att se fler bank-samarbeten framöver”, säger Johan Tjärnberg.

Ska ni samarbeta med Swish i Sverige?

”Det är inget som är planerat och inget som ligger i pipeline. Swish är ju fortfarande främst en mobiltjänst för överföringar mellan personer och det är svårt att veta vilken roll den får i butikshandeln. Men finns det en efterfrågan att integrera Swish från våra butikskunder gör vi det utan tvekan.”

Bambora skapades av Nordic Capital 2015 genom en sammanslagning av en rad svenska och utländska bolag. Bolaget erbjuder en rad produkter för transaktioner på nätet, i butik, och i mobilen.

Bambora behandlar idag betalningar på 64 marknader till ett värde på 430 miljarder kronor per år. Bolaget har 620 anställda med kontor i 13 länder runt om i världen.

Läs mer: Nordic Capitals betaljätte på väg ikapp Klarna

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera