Hoppa till innehållet

Bamboras vd: ”En otrolig saga för ett svenskt bolag”

Grundaren och vd:n Johan Tjärnberg stannar kvar på betalbolaget Bambora efter försäljningen. "Jag är supertaggad på att vara en del av det här", säger han till Di Digital.

Johan Tjärnberg, vd och grundare för betalbolaget Bambora som nyligen såldes för 14 miljarder kronor till franska Ingenico.
Johan Tjärnberg, vd och grundare för betalbolaget Bambora som nyligen såldes för 14 miljarder kronor till franska Ingenico.Foto: Bambora.

”Det är ganska ofattbart att vi har lyckats bygga upp det här bolaget på tre år. Det visar sig också i det pris och värde som köparen ser i oss. Ska man sätta det i perspektiv är det förmodligen en av de största affärerna inom betalningar någonsin”, säger Johan Tjärnberg, till Di Digital.

Han är vd och grundare av betalbolaget Bambora som köps för drygt 14 miljarder kronor av franska Ingenico. Säljare är riskkapitalbolaget Nordic Capital (NTL) samt ledning och nyckelpersoner på Bambora, som enligt Johan Tjärnberg tillsammans ägde mindre än 10 procent av bolaget.

Det här är en otrolig saga för ett svenskt bolag som egentligen inte var någonting för tre år sedan.

Under 2016 blev det svenska betalbolagets omsättning drygt 1,9 miljarder kronor och en transaktionsvolym på 525 miljarder kronor hanterades.

”Det här är en otrolig saga för ett svenskt bolag som egentligen inte var någonting för tre år sedan. Vi var ett par personer som satt på ett kontorshotell på Mäster Samuelsgatan och inte hade någon business.”

Läs även: Bambora säljs för 14 miljarder till fransk jätte 

Köpet förväntas slutföras under fjärde kvartalet i år och både Johan Tjärnberg och ledningen kommer att jobba kvar på Bambora samt återinvestera en stor del av pengarna i det nya bolaget.

Varumärket Bambora kommer att finnas kvar, och inte heller strategin kommer att förändras i och med köpet.

”Jag och många andra är supertaggade att vara en del av det här. Snarare än att vi byter spår kommer vi att accelerera. Förhoppningsvis ska vi inte bara få med 700 personer utan 7 000 personer på Bamboratåget", säger han och syftar på antalet anställda i bolaget.

Det här innebär att vi blir en av de världsledande spelarna som kan hjälpa både små och stora handlare.

Som han ser det kompletterar Ingenico och Bambora varandra. Det franska bolaget har den geografiska tyngden med närvaro i över 100 länder.

"Samtidigt sitter Bambora på en ganska unik teknologi med produkter som är väldigt skalbara. Tillsammans kan vi komma ut i fler länder snabbare än vad vi hade kunnat göra själva. Det här innebär att vi blir en av de världsledande spelarna som kan hjälpa både små och stora handlare.”

Bambora är det andra betalbolaget som Johan Tjärnberg drivit upp och sålt tillsammans med Nordic Capital sedan 2005. Men i och med den nyligen aviserade affären klipps de affärsmässiga banden till riskkapitalbolaget.

Själv beskriver han sig som  ”en sportdåre från Härjedalen som spelade hockey länge”. Efter ekonomistudierna jobbade han som konsult och med företagsförvärv innan han 2005 fick frågan från Nordic Capital om han vill leda betalbolaget Point som de köpt.

”Jag hade inte haft några tankar kring betalningar innan dess, men fick en otrolig energi att försöka skapa värde i en industri där jag såg både många möjligheter och brister.”

Det finns bara ett svar på varför Bambora har blivit framgångsrikt.

Under 12 år har han sett en betalbransch och handel som blir allt mer global och gränslös. Svenska kunder näthandlar i utländska butiker och vice versa. Det ställer krav på leverantörerna att förstå vad kunder i andra länder länder vill ha.

En annan utveckling är intåget av nya aktörer i betalindustrin, så som Facebook och Google och inte minst kinesiska bolag som Alibaba med Alipay. 

Men Johan Tjärnberg oroar sig inte för konkurrensen.

”Det finns bara ett svar på varför Bambora har blivit framgångsrikt. Det handlar om teknikens skalbarhet. Det finns väldigt få aktörer som kan hantera betalningar i 70-80 länder, men det kan vi.”


 

Läs mer: Nordic Capital om miljardaffären: ”Hade gärna ägt Bambora längre”
Foto:
Nordic Capital har sålt betalbolaget Bambora för drygt 14 miljarder kronor. ”Vi har fått ett bra pris naturligtvis”, säger riskkapitalbolagets partner Fredrik Näslund till Di Digital.


 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera