Hoppa till innehållet

Bambuser ber aktieägarna om 100 miljoner – aktien backar

Videoteknikbolaget Bambuser ber aktieägarna om 100 miljoner kronor. Aktien backar på beskedet.

Maryam Ghahremani, vd på Bambuser.
Maryam Ghahremani, vd på Bambuser.Foto: Bambuser

Videoteknikbolaget Bambuser BUSER -5,17%Dagens utveckling vill ta in 100 miljoner kronor från aktieägarna för att expandera verksamheten inom live video shopping-segmentet genom bland annat anställningar, produktutveckling och marknadsföring. Målet är att nå lönsamhet under 2022. Bolaget har säkrat teckningsåtaganden om cirka 52 miljoner från ett antal större befintliga aktieägare, enligt ett pressmeddelande.

Aktien, som länge var utbombad, men som stigit sedan i höstas, föll dock tillbaka på beskedet. Klockan 10:00 hade Bambusers aktiekurs fallit med drygt 11 procent till ett börsvärde på 146 Mkr. Följ kursen här.

Det var för ungefär ett år sedan som Bambuser tog beslut om en förändring av inriktningen och lanserade en ny lösning för live video shopping under hösten. 

Live video shopping är som ett digitalt tv-shop för 2020-talet där produkter presenteras genom människor.

I lördags rapporterade Di Digital om hur Bambusers aktie stigit på börsen på grund av treden där handlare säljer sina varor med hjälp av ett slags ”tv-shop på nätet”. 

Trenden kallas ”live video shopping” och innebär att nätbutiker sätter upp interaktiva live-sändningar där tittarna kan ställa frågor och givetvis snabbt och lätt köpa de varor som visas upp i sändningen. På den kinesiska e-handelsjätten Alibabas appar visas dagligen tusentals sådana här sändningar och i fjol växte marknaden i landet med 70 procent till 600 miljarder kronor, enligt en kinesisk analysfirma.

I höstas letade sig fenomenet till Sverige. Bland annat har kändisen Bianca Ingrosso livesänt när hon lagt en makeup med produkter från sitt eget sminkmärke Caia.

Bambuser har alltså tagit fram en plattform för denna typ av handel.

”Live video shopping är som ett digitalt tv-shop för 2020-talet där produkter presenteras genom människor. Men förr var det en monolog. Nu har vi fått till en dialog mellan kunden och varumärket”, sa Bambuser vd Maryam Ghahremani till Di Digital nyligen.

När produkten lanserades i slutet av september i fjol rusade videobolagets aktie – från låga nivåer – med som mest över 100 procent på en dag. Sedan dess har kunder som e-handelsbolagen Nakd, Lyko, H&M-ägda Monki och tidigare nämnda Caia börjat livesända. Och så sent som under torsdagen stängde Bambuser-aktien nästan 10 procent upp efter en nyhet om att man tecknat ett avtal med den italienska lyxsajten Luisaviaroma.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera