Videoteknikbolaget Bambuser BUSER -5,17%Dagens utveckling vill ta in 100 miljoner kronor från aktieägarna för att expandera verksamheten inom live video shopping-segmentet genom bland annat anställningar, produktutveckling och marknadsföring. Målet är att nå lönsamhet under 2022. Bolaget har säkrat teckningsåtaganden om cirka 52 miljoner från ett antal större befintliga aktieägare, enligt ett pressmeddelande.
Aktien, som länge var utbombad, men som stigit sedan i höstas, föll dock tillbaka på beskedet. Klockan 10:00 hade Bambusers aktiekurs fallit med drygt 11 procent till ett börsvärde på 146 Mkr. Följ kursen här.
Det var för ungefär ett år sedan som Bambuser tog beslut om en förändring av inriktningen och lanserade en ny lösning för live video shopping under hösten.
Live video shopping är som ett digitalt tv-shop för 2020-talet där produkter presenteras genom människor.
I lördags rapporterade Di Digital om hur Bambusers aktie stigit på börsen på grund av treden där handlare säljer sina varor med hjälp av ett slags ”tv-shop på nätet”.
Trenden kallas ”live video shopping” och innebär att nätbutiker sätter upp interaktiva live-sändningar där tittarna kan ställa frågor och givetvis snabbt och lätt köpa de varor som visas upp i sändningen. På den kinesiska e-handelsjätten Alibabas appar visas dagligen tusentals sådana här sändningar och i fjol växte marknaden i landet med 70 procent till 600 miljarder kronor, enligt en kinesisk analysfirma.
I höstas letade sig fenomenet till Sverige. Bland annat har kändisen Bianca Ingrosso livesänt när hon lagt en makeup med produkter från sitt eget sminkmärke Caia.
Bambuser har alltså tagit fram en plattform för denna typ av handel.
”Live video shopping är som ett digitalt tv-shop för 2020-talet där produkter presenteras genom människor. Men förr var det en monolog. Nu har vi fått till en dialog mellan kunden och varumärket”, sa Bambuser vd Maryam Ghahremani till Di Digital nyligen.
När produkten lanserades i slutet av september i fjol rusade videobolagets aktie – från låga nivåer – med som mest över 100 procent på en dag. Sedan dess har kunder som e-handelsbolagen Nakd, Lyko, H&M-ägda Monki och tidigare nämnda Caia börjat livesända. Och så sent som under torsdagen stängde Bambuser-aktien nästan 10 procent upp efter en nyhet om att man tecknat ett avtal med den italienska lyxsajten Luisaviaroma.