Mjukvarubolaget Bambuser BUSER +5,12%Dagens utveckling har firat stora triumfer på First North under det senaste året, aktien har stigit med över 340 procent och bolaget har i dag ett börsvärde kring 4,4 miljarder kronor. I början av året fyllde bolaget på sin kassa med en halv miljard kronor genom en nyemission.
Bolaget har satsat hårt på trenden ”live video shopping”, som uppstod i Kina och innebär att e-handelsbutiker sätter upp interaktiva live-sändningar där tittarna kan ställa frågor och givetvis snabbt och lätt köpa de varor som visas upp i sändningen.
Nu köper Bambuser upp det svenska ”influencer marketing”-bolaget Relatable för 200 miljoner kronor, där hälften betalas kontant och resterande del i form av nyemitterade aktier. Relatable är en sorts mellanhand när företag vill annonsera hos större influerare, som ofta har från 10 000 till 150 000 följare i sociala medier.
Under 2019, sitt senast redovisade räkenskapsår, omsatte Relatable 100 Mkr och noterade en vinst om 10 Mkr på sista raden. Bolaget har haft en tillväxttakt runt 50 procent varje år. Jämförelsevis omsatte Bambuser 31 Mkr, en betydligt lägre summa, under helåret 2020.
Sedan starten 2016 har Relatable inte tagit in något externt riskkapital. Bolagets medgrundare Martin Garbarczyk kommer nu bli en del av Bambusers ledningsgrupp och får rollen som ny intäktschef. Han startade bolaget tillsammans med Aron Levin, Stefan Pettersson och Peter Blom.
Relatable har även tagit fram en teknisk plattform som kan skapa kampanjer och en databas som matchar influerare med rätt varumärken baserat på deras räckvidd, stil, engagemang och målgrupp. Efter förvärvet kommer Bambuser och Relatable fortsatt att driva sina tjänster separat, heter det.
Läs mer: Influerarbolagen växer i raketfart – utan externt kapital