Hoppa till innehållet

Bankapp plockar in 200 miljoner – vill utmana storbankerna

Den danska bankappen Lunar har siktet inställt på att erövra den svenska marknaden. Nu plockar de in 200 Mkr från Seed Capital. ”Svenskar är mer öppna till att testa alternativ”, säger bolagets Sverigechef Therese Almqvist. 

Therese Almqvist är Sverigechef på Lunar.
Therese Almqvist är Sverigechef på Lunar.Foto: Press

Danska neobanken Lunar lanserade sin bankapp i Sverige 2019, och har totalt lockat till sig 150 000 kunder på den nordiska marknaden. 

Neobanken låter sina kunder öppna bankkonton , registrera debitkort och teckna mindre lån i deras helt digitala bank, som kunderna når genom en app. 

Hittills har tjänsten möjliggjorts genom ett samarbete med banken Nykredit i Danmark, men Lunar strävar efter att bli en helt självständig bank. 

Den helt egna produkten lanseras inom kort tid i Danmark. Därefter planerar man att göra detsamma i Sverige – som man ser som sin viktigaste marknad. 

”Potentialen i Sverige är större än i Danmark och Norge. Det finns fler spelare på den svenska marknaden vilket betyder att svenskar är mer öppna till att testa alternativ till de traditionella bankerna och också inte skulle ha något emot att ha två eller till och med fler banker”, säger Lunars Sverigechef Therese Almqvist. 

Läs mer: Techbolaget startar bank i Sverige: ”Vår snabbast växande marknad” 

För att säkra framfarten plockar Lunar Way nu in 200 miljoner kronor. Pengarna kommer från brittiska Greyhound Capital och Silicon Valley-baserade Socii Capital som investerar genom Seed Capital. Investerarna har också neobankerna N26 och Revolut i sina portföljer.

Pengarna ska gå till att utveckla fler produkter som efterfrågas av användarna, berättar Therese Almqvist. 

”Vi är väldigt ödmjuka över att kunna få investering under en period där många företag har det svårt. Vi kommer göra vårt för att samarbeta med andra fintechs och kunna hjälpa till på det sättet. Samtidigt visar coronakrisen hur viktigt det är med digitala alternativ idag, och inte minst en digital bank. Vår verksamhet rullar på precis som vanligt även om alla jobbar hemifrån.” 

Vad har ni för förhoppningar på den svenska marknaden? 

”Vi har redan fått positiv respons på den produkt vi har, och vi hoppas såklart att ännu fler ska få upp ögonen för Lunar när vi lanserar bank med allt vad det innebär”, säger Therese Almqvist.

Totalt har neobanken lockat till sig 460 miljoner kronor i kapital inom loppet av åtta månader.  

Nu ligger fokus på att lansera den egna banktjänsten i Sverige och Norge, samt att börja erbjuda investering i aktier i bankappen. 

” Vi kommer också med några hållbara möjligheter. Det kommer krävas några stora steg för att bli ett fullt alternativ till de traditionella bankerna, men vi är riktigt spända på 2020”, säger Therese Almqvist.

Tuva Palm, före detta teknikchef på Nordnet och Klarna, sitter sedan flera år tillbaka i det danska fintechbolagets styrelse. 

Läs mer: Mäklarfirma: Krisen kan slå mot fintechbolagens ”skyhöga” värderingar 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera