Startupbolaget Tinks (NTL) privatekomi-app påminner om liknande tjänster från bolag som Dreams (NTL), men har funnits på marknaden ända sedan år 2013. Den fungerar i praktiken som ett gränssnitt ovanpå användarens vanliga internetbank, med syfte att ge bättre överblick och mer kontroll över privatekonomin.
I våras fick bolaget ett rejält genombrott i form av en investering på 85 miljoner kronor i från SEB Ventures, storbanken SEB:s investmentbolag (NTL), samt Sven Hagströmers investmentbolag Creades (NTL).
Förutom den höga investeringssumman sågs affären som ett tydligt tecken på att storbankerna börjat omfamna utvecklingen i startupsektorn, där många konsumentappar sedan länge tävlar om bankkundernas uppmärksamhet.
Nu visar nya siffror att även Tinks omsättning tog fart under 2015. Bolaget drog in sammanlagt 4,07 Mkr under året. Siffran är mer än tio gånger så hög som året innan, då Tink omsatte blott 350 000 kr.
Tinks app för bankkunder är gratis att använda. Bolaget tjänar istället pengar på företagskunder, det vill säga banker som använder Tinks plattform som grund för sina egna tjänster.
"Vi säljer en teknikplattform som en molntjänst. Men det handlar om unika affärer som är skräddarsydda för varje bank. Det finns ingen färdig Tink-plattform där man bara kan trycka dit sitt eget varumärke", säger Tinks grundare och vd Daniel Kjellén (NTL).
Intäkterna år 2015 kom främst från ABN Amro, en holländsk bank som också är delägare i Tink. Bolaget har under året gjort liknande affärer med flera bankkunder, säger Daniel Kjellén, men vill inte avslöja vilka.
Han understryker samtidigt att Tink i första hand fokuserar på den egna konsument-appen. Appen har idag drygt 350 000 registrerade användare, enligt Daniel Kjellén.
"Konsumentprodukten är det viktigaste för oss. Det är där vi lägger i princip allt vårt arbete och all vår utveckling. Sen har vi förmånen att, i kölvattnet av det, spotta ur oss teknologi som andra tycker är spännande och värdefull. Då vill vi såklart få maximal hävstång på den", säger Daniel Kjellén.
På sista raden fortsätter dock Tink att visa röda siffror. År 2015 redovisar bolaget en förlust på 9,2 Mkr, att jämföra med en förlust på 11,9 Mkr året innan.
Förlusten förklaras främst av personalkostnader, säger Daniel Kjellén. Tink hade 14 anställda vid slutet av 2015. Idag jobbar 25 personer för bolaget.
Han räknar inte heller med att bolaget ska visa vinst i år.
"Vi skulle kunna ställa om till lönsamhet men pengarna vi tagit in ger oss en fantastisk möjlighet att fortsätta investera. Framförallt handlar det om fortsatt produktutveckling och att anställa fler", säger Daniel Kjellén.
Målet är att göra det superenkelt att förstå sin ekonomi.
Samtidigt fortsätter utvecklingen av Tink-appen. Fokus ligger på att få till en djupare integration i de olika bankernas system, något som blivit möjligt tack vare nya EU-direktiv som kräver att storbankerna öppnar upp för tredjepartstjänster som Tink.
"Under sommaren gick vi från att vara en read-only-tjänst till att vi faktiskt kan betala räkningar, flytta pengar, godkänna e-fakturor och så vidare, alltså i princip allt du kan göra i en vanlig bankapp. Målet är att göra det superenkelt att förstå sin ekonomi och låta användaren sköta den på ett och samma ställe", säger Daniel Kjellén.
Läs även: Kommentar: "Nu börjar fintech-kampen"