Hoppa till innehållet

Bankappen Tink tiodubblar omsättningen

Bankappen Tink, som nyligen fick in SEB Ventures som delägare, fick ordentlig fart på intäkterna under 2015.

Tinks grundare Daniel Kjellén och Fredrik Hedberg.
Tinks grundare Daniel Kjellén och Fredrik Hedberg.Foto: Stellan Stephenson

Startupbolaget Tinks (NTL) privatekomi-app påminner om liknande tjänster från bolag som Dreams (NTL), men har funnits på marknaden ända sedan år 2013. Den fungerar i praktiken som ett gränssnitt ovanpå användarens vanliga internetbank, med syfte att ge bättre överblick och mer kontroll över privatekonomin.

I våras fick bolaget ett rejält genombrott i form av en investering på 85 miljoner kronor i från SEB Ventures, storbanken SEB:s investmentbolag (NTL), samt Sven Hagströmers investmentbolag Creades (NTL).

Förutom den höga investeringssumman sågs affären som ett tydligt tecken på att storbankerna börjat omfamna utvecklingen i startupsektorn, där många konsumentappar sedan länge tävlar om bankkundernas uppmärksamhet. 

Nu visar nya siffror att även Tinks omsättning tog fart under 2015. Bolaget drog in sammanlagt 4,07 Mkr under året. Siffran är mer än tio gånger så hög som året innan, då Tink omsatte blott 350 000 kr.

Foto:

I Tinks ägarkrets finns såväl SEB Ventures som Sven Hagströmers riskkapitalbolag Creades. Data från nordictechlist.com.

Tinks app för bankkunder är gratis att använda. Bolaget tjänar istället pengar på företagskunder, det vill säga banker som använder Tinks plattform som grund för sina egna tjänster.

"Vi säljer en teknikplattform som en molntjänst. Men det handlar om unika affärer som är skräddarsydda för varje bank. Det finns ingen färdig Tink-plattform där man bara kan trycka dit sitt eget varumärke", säger Tinks grundare och vd Daniel Kjellén (NTL).  

Intäkterna år 2015 kom främst från ABN Amro, en holländsk bank som också är delägare i Tink. Bolaget har under året gjort liknande affärer med flera bankkunder, säger Daniel Kjellén, men vill inte avslöja vilka.  

Han understryker samtidigt att Tink i första hand fokuserar på den egna konsument-appen. Appen har idag drygt 350 000 registrerade användare, enligt Daniel Kjellén.

"Konsumentprodukten är det viktigaste för oss. Det är där vi lägger i princip allt vårt arbete och all vår utveckling. Sen har vi förmånen att, i kölvattnet av det, spotta ur oss teknologi som andra tycker är spännande och värdefull. Då vill vi såklart få maximal hävstång på den", säger Daniel Kjellén. 

På sista raden fortsätter dock Tink att visa röda siffror. År 2015 redovisar bolaget en förlust på 9,2 Mkr, att jämföra med en förlust på 11,9 Mkr året innan. 

Förlusten förklaras främst av personalkostnader, säger Daniel Kjellén. Tink hade 14 anställda vid slutet av 2015. Idag jobbar 25 personer för bolaget.

Han räknar inte heller med att bolaget ska visa vinst i år. 

"Vi skulle kunna ställa om till lönsamhet men pengarna vi tagit in ger oss en fantastisk möjlighet att fortsätta investera. Framförallt handlar det om fortsatt produktutveckling och att anställa fler", säger Daniel Kjellén. 

Målet är att göra det superenkelt att förstå sin ekonomi.

Samtidigt fortsätter utvecklingen av Tink-appen. Fokus ligger på att få till en djupare integration i de olika bankernas system, något som blivit möjligt tack vare nya EU-direktiv som kräver att storbankerna öppnar upp för tredjepartstjänster som Tink. 

"Under sommaren gick vi från att vara en read-only-tjänst till att vi faktiskt kan betala räkningar, flytta pengar, godkänna e-fakturor och så vidare, alltså i princip allt du kan göra i en vanlig bankapp. Målet är att göra det superenkelt att förstå sin ekonomi och låta användaren sköta den på ett och samma ställe", säger Daniel Kjellén. 

Läs även: Kommentar: "Nu börjar fintech-kampen"

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera