Annons

Banken om kritiken från fintechbolagen: ”Besvär på deras sida”

Foto: Petronelle Halvorsen
Klarna och andra open banking- och fintechbolag menar att bankerna inte levt upp till EU-direktivet PSD2. Och vissa banker kan förstå kritiken – andra inte.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

PSD2 statuerar att banker måste ge tredjepartsaktörer tillgång till deras kunders bankkonton, om kunderna vill det. Bankerna har haft flera år på sig att bygga de tekniska lösningarna för att möjliggöra hanteringen, men flera fintechbolag tycker inte att lagen efterlevs som den är menad.

Framför allt handlar kritiken om att de tekniska lösningarna – API:erna – inte är tillräckligt stabila och bra från bankernas sida vilket drabbar kunderna, visar en rundringning som Di Digital gjort. Det kan till exempel handla om problem med att slutföra ett köp hos en e-handlare om betaltjänsteleverantörer som Klarna inte kan komma åt kundens konto i en bank.

Enligt Klarna avbryter många sina köp när det inte fungerar, vilket innebär en förlorad affär för både e-handlaren och för Klarna.

Några av bankerna bekräftar bilden av att den nya lagen har varit svår att följa.

”En utmaning har varit att det fortfarande finns lite olika uppfattningar från olika myndigheter hur regleringen ska tillämpas, ett arbete där vi som marknadsaktör har en pågående dialog med myndigheterna för att skapa ytterligare tydlighet”, skriver SEB i ett uttalande men påpekar samtidigt:

”Vi upplever inte att andra bolag och fintechs har haft problem med våra tekniska lösningar, däremot är ju detta en pågående diskussion som vi följer noga.”

Lotta Lovén är chef för digital banking och it på Swedbank och menar att de som bank också måste tänka på dataskyddsförordningen GDPR i samband med efterlevnad av PSD2.

Lotta Lovén är chef för digital banking och it på Swedbank.
Lotta Lovén är chef för digital banking och it på Swedbank. Foto: Petronelle Halvorsen

GDPR är den EU-lag som reglerar hur kunddata får lagras och delas med andra aktörer.

”Vi tycker inte att det är ett problem, men vi har inte alltid samma uppfattning som tredjepartsleverantörerna”, säger hon om kritiken att kunder avbryter köp om processen med utcheckningen är för komplicerad.

”Om vi lägger på ett lager av skydd så är det för att skydda våra kunders säkerhet. Det är så vi väljer att göra det i egna digitala kanaler och då gäller det även för andra (tredjepartsleverantörerna, Di:s anm.)”, säger hon.

Hon menar också att API-lösningarna tvingat några av fintechbolagen att ställa om sin inhämtning av data och att det kan medföra problem på deras sida.

”Lagstiftaren har bestämt att tredjepartsleverantörer ska använda API-lösningar i stället för mindre säkra tekniker för att inhämta kunddata från banker. Det har varit känt i tre år. Övergången innebär en teknisk omställning som säkert kan vara besvärlig för många tredjepartsleverantörer, i synnerhet eftersom regelverkets definition av vad som kännetecknar ett fullgott API är otydlig och tillsynsmyndigheter i olika länder ger olika vägledning”, säger hon.

Sarah Häger är head of open banking community på Nordea.
Sarah Häger är head of open banking community på Nordea.

Pia Söderlind är chef för API och integration på Handelsbanken och säger att PSD2 handlar om helt ny infrastruktur som ska till och att de lagt mycket resurser på att följa direktivet.

”Den återkoppling som vi har fått är övervägande positiv och en viktig informationskälla i våra pågående utvecklingsprocesser”, säger hon.

Nordea pekar å sin sida på en nyligen gjord europeisk undersökning från Innopay som visar att de ligger långt fram med sina API:er på europeisk nivå. 

Vi ser fintechs som intressanta samarbetspartners och möjliggörare för våra kunder

”Vi var först ut med att under 2017 släppa PSD2-lösningar på den nordiska marknaden och har sedan dess legat i framkant inom open banking”, säger Nordeas head of open banking community, Sarah Häger.

”Vi ser fintechs som intressanta samarbetspartners och möjliggörare för våra kunder. Sedan starten av vårt arbete med open banking 2016 har vi försökt hålla en tät dialog med TPP:er (third party providers – tredjeplatsleverantörer, Di:s anm.) för att få deras input och feedback på våra lösningar. I dagsläget har vi cirka 5500 utvecklare på vår plattform”, säger hon.

Även Swedbank, SEB och Handelsbanken svarar att de ser open banking och PSD2 som en möjiggörare och att vill följa direktivet.

”Vi har generellt en bra och fungerande relation till tredjepartsleverantörerna. Tillsammans utvecklar vi nästa generations finansiella tjänster”, säger Swedbanks Lotta Lovén.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer