Hoppa till innehållet

Bankernas nordiska betalinitiativ välkomnas: "Kan underlätta för e-handlare"

Storbankernas nya nordiska betalinitiativ välkomnas av både Svensk Handel och Collectors styrelseordförande Lena Apler. Samtidigt finns oro över att planerna innebär att jättarna ytterligare stärker sin makt på betalområdet.

Bengt Nilervall, betalansvarig på Svensk Handel, och Lena Apler, styrelseordförande på Collector.
Bengt Nilervall, betalansvarig på Svensk Handel, och Lena Apler, styrelseordförande på Collector.Foto: Svensk Handel/Jesper Frisk.

På torsdagen meddelade en grupp nordiska banker, inklusive de fyra svenska storbankerna, att de undersöker "möjligheten att skapa en nordisk betalningsinfrastruktur med gemensamma produkter". 

Målet är, enligt gruppens gemensamma pressmeddelande, att ”skapa världens första betalområde för nationella och gränsöverskridande betalningar i flera valutor”. 

Vad detta innebär mer exakt är än så länge oklart, men att bankerna väljer att tänka mer internationellt välkomnas av branschorganisationen Svensk Handel. 

”Jag tycker det är bra att man sträcker sig över de nordiska gränserna. Vi har en hel del handel med varandra och jag tror att bankerna tittar rätt mycket på om man kan göra Swish och liknande lösningar nordiska”, säger Bengt Nilervall, expert på betalfrågor på Svensk Handel. 

Läs mer: Bankgirots monopol hotat – spår huggsexa om nordiskt jätteuppdrag 

Även nischbanken Collectors grundare och styrelseordförande Lena Apler är positiv till initativet, men poängterar att det är för tidigt att dra några slutsatser kring vad det får för konsekvenser. 

”Generellt är vi positiva till samverkan och synkronisering av betallösningar, vilket kommer att förenkla för våra kunder. PSD2 ska implementeras under året och med öppna API:er är samverkan ett naturligt steg. Vi förutsätter att även vi nischbanker kan ta del av system och integrationen. Det finns bra exempel sedan tidigare, till exempel Swish", skriver Lena Apler i ett mail till Di Digital. 

”Kan man få med hela Norden på en lösning är det ett stort steg. Sedan tidigare finns ju SEPA, Singel European Payment Area, för förenklade och snabbare utlandsbetalningar. Det är dock ett betydligt större steg  att få med alla EU länder, men utvecklingen måste gå i den riktningen”, fortsätter hon. 

Läs mer: Storbankerna planerar gemensam betalinfrastruktur i Norden 

Enligt Bengt Nilervall hade en gemensam betalinfrastruktur även kunnat underlätta för e-handlare som riktar sig över landsgränsen. 

”Kan du få samma smidiga lösning med att använda Swish att betala för en vara i Norge så har du underlättat ganska mycket för e-handlare. Idag krävs det relativt ofta att e-handlaren sätter upp ett eget konto med respektive bank”, säger han.

Samtidigt hade en gemensam nordisk betalningsinfrastruktur enligt Bengt Nilervall inneburit att bankerna stärker sina positioner.

”Det är klart att bankerna stärker sitt grepp. Vi har PSD2 som ska öka konkurrensen inom sektorn och det är klart att ett samarbete stärker bankernas tjänster. Swish är svårt att konkurrera med och skulle tjänsten bli nordiskt krävs det extremt mycket för att man ska kunna kliva in och erbjuda en liknande lösning”, säger Bengt Nilervall. 

"Är man inte observant så kan alla situationer där någon får monopol på infrastruktur och tjänster bli kostsamt för handlarna och konsumenterna på sikt om det inte finns konkurrens. Vi har haft synpunkter på till exempel Visa och Mastercard som fullständigt dominerar kortbetalningarna. Det är klart att man hade önskat sig att det finns fler”, fortsätter han. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera