Hoppa till innehållet

Bankgirots monopol hotat: Spår huggsexa om nordiskt jätteuppdrag

Storbankernas planer på en ny nordisk infrastruktur för betalningar kan orsaka en huggsexa om ett nytt jätteuppdrag. För Bankgirot hotas det monopol man haft i Sverige i flera decennier.

Bankgirots vd Jeanette Jäger.
Bankgirots vd Jeanette Jäger.Foto: Press.

Nyheten om de nordiska bankernas gemensamma betalplaner landade som en bomb hos betaljätten Bankgirot på fredagsmorgonen. Om Nordens största banker gör verklighet av sina ambitioner att bygga en gemensam, nordisk betalningsinfrastruktur kan det innebära en slags ”vinna eller försvinna”-situation för bolaget. Bankgirot utgör nämligen den enda betalinfrastrukturen inom det svenska bankväsendet.

Nu flaggar Bankgirots vd Jeanette Jäger för att bolaget är redo att kasta sig i kampen om vad som kan bli ett framtida jätteuppdrag.

Läs mer: Storbankerna planerar gemensam betalinfrastruktur i Norden 

"Vi vet inte om detta leder till en upphandling. Men vi är väl förberedda. Vi är vana att jobba med alla nordiska banker och vi ser att vi har goda möjligheter att bli en av dem som genomför det här”, säger hon till Di Digital.

Bakom fredagens initiativ står Danske Bank, DNB, Handelsbanken, Nordea, OP Financial Group, SEB och Swedbank. Målet uppges vara att skapa ett betalområde för nationella och gränsöverskridande betalningar i flera valutor. 

Jeanette Jäger är noga med att berömma initiativet.

”Lyckas bankerna kommer det gå enkelt att skicka betalningar mellan länder i Norden på samma sätt som vi betalar räkningar och swishar varandra inom Sverige”, säger hon och fortsätter:

”Som privatperson slipper man fylla i långa formulär, med IBAN-nummer och annat. Och för företag blir det minskad administration och fler överföringar i realtid.”

Läs mer: Storbankerna planerar gemensam betalinfrastruktur i Norden

Hon menar även att Bankgirot, rent tekniskt, är redo att ta sig utmaningen.

”Vi var förberedda på att något i stil med detta kunde ske och vi har under hösten ritat upp en open payments-lösning för hur Bankgirot kan vara den aktör som skapar en gemensam nordisk betalstruktur.”

Vad menas med open payments?

”Säkra betalningar i realtid i samverkan inom Norden och på sikt Europa. Syftet är att göra betalningar enkla och kostnadseffektiva.”

Jeanette Jäger vill inte kommentera vilka konkurrenter hon tror sig ha om ett eventuellt uppdrag. Men några bolag som har både clearinghus och betalplattformar - och kan ge Bankgirot en match - är:

Danska Nets
Norska Bits
Mastercard-ägda Vocalink
Europeiska Equensworldline
och EBA Clearing, som ägs av en grupp europeiska storbanker. 

Bankgirot grundades 1959 och ägs gemensamt av de fyra svenska storbankerna samt Danske Bank, Länsförsäkringar och Skandiabanken. Bolaget utgör idag den enda infrastrukturen för så kallade ”massbetalningar” inom det svenska bankväsendet och ansvarar därmed även för den plattform som betaltjänsten Swish bygger på. Varje dag genomförs cirka 5,5 miljoner transaktioner till ett värde på närmare 60 miljarder kronor på Bankgirots plattformar.

Bolaget har genomgått stora förändringar de senaste åren och beskriver sig numera som ”Sveriges mest erfarna fintechbolag.” I grunden handlar det om att verksamheten blir alltmer konkurrensutsatt, vilket lett till rekryteringar av en rad nya chefer.

Läs mer: Hon blir ny it-chef på Bankgirot
Läs mer:
Bankgirot rekryterar Klarnas finanschef 

Ett exempel på den ökade konkurrensen kom i oktober i fjol när Swish valde bort Bankgirot för delar av sin tekniska utveckling. Uppdraget gick då istället till it-konsulterna Tieto och Bontouch, vilket givetvis var en prestigeförlust för Bankgirot.

Läs mer: Succé för Swish i e-handeln – dumpar Bankgirot för Tieto 

Om bankerna gör allvar av sina planer på ett gemensamt betalsystem i Norden kan även Bankgirots monopol på just denna typ av infrastruktur vara hotat. Samtidigt kan förändringen innebära stora möjligheter för det anrika bolaget.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera