Devisen ”ägande är makt” är en självklarhet för Lena Apler. Som grundare av Collector Bank har hon blivit både förmögen och tongivande inom sin sektor. Hon investerar även i dussintals startupbolag – dels som ordförande för Collector Ventures och dels privat.
Vidare säger hon sig ha ett extra gott öga till bolag grundade av kvinnor – ett påstående hon kan backa upp med flera konkreta exempel.
Och hon deltar gärna i samtalet, som vid Dagens Industris paneldebatt om kvinnlig representation i näringslivet under Almedalsveckan i början av juli.
”En kvinna gör ingen skillnad”, sa hon från scen.
Hennes poäng: Om man vill åstadkomma förändring måste det finnas lite olika typer av kvinnor i gänget. Är man ensam representant för sitt kön blir det sällan bra.
”Man får ju en lite splittrad bild när man diskuterar de här frågorna. Just nu går det ju ganska trögt i börsbolgen – i styrelser, ledningsgrupper och sett till andelen vd:ar. Men när det gäller startups och scaleups så tycker jag vi har anledning att vara optimistiska”, säger hon till Di Digital.
Under Almedalsveckan ägnade hon mycket tid åt att sitta i juryn för pitchtävligen Serendipity Challenge vid Techarenan intill DI:s tält.
”En fjärdedel av de som gick till final i Serendipity Challenge i år var kvinnor”, säger hon.
”Jag tycker man ser fler kvinnliga grundare idag. Mycket inom medtech och edtech, inte lika mycket inom fintech kanske. Men det går framåt. Man ser även fler kvinnliga ängelinvesterare och fler kvinnliga VC-partners. Ägande är makt. När man fått smak för det slå släpper man det inte”, slår hon fast.
Varför går så mycket som 84 procent av riskkapitalet till bolag grundade av enbart män?
”Kvinnor söker ofta mindre belopp! Det är min erfarenhet. Mitt råd är: ta för er! Tänk stort tidigt, och tänk flera år framåt. Man vill inte behöva söka kapital hela tiden medan man bygger ett bolag.”
Di Digitals genomgång visar att andelen kvinnliga partners på VC-bolagen ökar snabbt. Hur ser du på det?
”Det är jätteviktigt! Jag tycker Backing Minds gjorde ett jättestatement när man gick ut och sa att man skulle titta extra mycket på bolag grundade av kvinnor. Kvinnliga VC-partners kan göra en jätteskillnad.”
Kan du ge ett exempel?
”Det finns bland annat en skepsis till skönhetsprodukter bland många manliga investerare. Man kan ofta få känslan av att de tycker att det hela är lite fånigt, det tar det inte på allvar. Då missar man att halva befolkningen lägger mycket tid och pengar på detta. Det går ju betydligt snabbare att bygga ett varumärke och nå kunder inom skönhet än inom exempelvis fintech.”
Läs fler texter från Di Digitals kartläggning:
Snabb ökning av andelen kvinnliga partners i riskkapitalbolag