Annons

Banktjänst visar ditt klimatavtryck

DO:s betalkort och vd:n Nathalie Green.
DO:s betalkort och vd:n Nathalie Green. Foto: Press
DO är den nya fintechidén som direkt visar relationen mellan användarens konsumtion och klimatpåverkan. Tjänsten ska lanseras i vår och vill ändra individers konsumtionsbeteende i vardagen.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Företaget bakom DO, Doconomy, startades förra sommaren. Grundarna Mathias Wikström och Johan Pihl hade tidigare arbetat tillsammans med Ålandsbanken och utvecklat deras klimattjänst Åland Index med fokus på att förbättra miljön i Östersjön. 

Nathalie Green hörde talas om Åland Index och såg att tjänsten var något som saknats i fintechbranschen. Hon kontaktade Mathias Wikström och Johan Pihl för att bli en del av deras nya koncept, Doconomy. Tillsammans med Helena Mueller, numer styrelseordförande, klev hon ombord på projektet och är nu företagets vd.  

”DO är en banktjänst som hjälper dig att förstå din konsumtions klimatpåverkan. Genom att uppmuntra personer att ändra sitt köpbeteende utan pekpinnar kan vi få fler att engagera sig i miljön på en daglig basis”, säger Nathalie Green. 

”Konsumtion har blivit en livsstil. Vi uppmuntras att konsumera bland annat via sociala medier och frågan är hur långt vi kan ta det här? Vi befinner oss i ett läge där en mer ansvarsfull konsumtion är den enda vägen framåt”, fortsätter hon. 

Tjänsten består främst av en app där användaren kan se vilket klimatavtryck deras köp har genererat. Planen är även att erbjuda konton med tillkopplade kort dit överföringar och betalningar kan ske. 

Köpen som användaren gör ska i sin tur bygga upp krediter, eller bonusar, som användaren kan bruka på två sätt: antingen genom att ge till FN-certifierade klimatprojekt eller genom att dubbla upp bonusen för investering i fossilfria och hållbara fonder. Användarna kommer löpande att få information kring hur deras bonus gör nytta för klimatet och fondinvesteringarna ska på sikt även ge avkastning. 

Doconomy vill visa fintechbranschen är att det är möjligt att driva ett lönsamt bolag och arbeta klimatsmart i finansvärlden. Just nu ser de ett ökande intresse för tjänsten hos flera handlare och återförsäljare trots att den uppmanar till mindre konsumtion.  

”Den varma sommaren 2018, Greta Thunbergs skolstrejk för klimatet och skogsbränderna har gjort att fler fått upp ögonen för klimatkrisen och frågar sig hur de kan bidra till att minska sin miljöpåverkan. När vi presenterat vår idé för olika varumärken och frågat om de vill delta har intresset varit stort”, säger Nathalie Green. 

Paula DiPerna, strategisk rådgivare på bland annat klimatorganisationen CDP och rådgivare på Doconomy, flikar in: 

”Handlarna påverkas också av klimatförändringarna. Priserna från deras underleverantörer stiger eftersom tillgången på råmaterial blir mindre, vilket i sin tur ökar priset på produkterna återförsäljarna i sin tur säljer till kunderna.”

Doconomys rådgivare Paula DiPerna
Doconomys rådgivare Paula DiPerna Foto: Press

Ålandsbanken är numera en minoritetsägare och underleverantör till Doconomy. Det är på deras banktillstånd som tjänsten kommer att verka. 

Utöver Ålandsbanken har bolaget finansierats av medarbetarna och några privata investerare. Exakt hur mycket pengar det kommer att kosta att lansera tjänsten och driva den vet Nathalie Green inte just nu. 

”Den tekniska utvecklingen kring att driva en app är kostsam och vi är just nu inne i en fas där vi diskuterar vidare sätt att finansiera tjänsten och ta den till nästa nivå.”   

I framtiden hoppas Doconomy på att utveckla DO vidare. Bland annat genom ett långsiktigt samarbete med AI-företaget Peltarion, som Wallenberg nyligen investerat stora pengar i. 

Läs mer: Så mycket har Wallenberg öst in i AI-bolaget

”Just nu klassas köpen i olika produktkategorier och når inte hela vägen ner till produktnivå. Till exempel gör appen i dag ingen skillnad mellan en ekologisk och en vanlig kaffe, och en mer exakt beräkning skulle kunna öka motivationen hos användarna att förändra sitt beteende. Vi har ett samarbete med Peltarion där vi genom AI försöker att gå ner på produktnivå ännu mer för att koldioxidberäknaren ska bli mer precis”, säger Nathalie Green. 

För att på allvar konkurrera med andra banktjänster och för att locka fler användare kommer DO, enligt henne, att erbjuda gynnsamma räntor och bankförmåner.

”Genom ett konkurrenskraftigt bankerbjudande hoppas vi på att få fler typer av användare än de med klimatengagemang. Förhoppningsvis kommer vi även att inspirera och öka deras medvetenhet kring konsumtion och hållbarhet”, säger hon.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer