Hoppa till innehållet

Banktjänst visar ditt klimatavtryck

DO är den nya fintechidén som direkt visar relationen mellan användarens konsumtion och klimatpåverkan. Tjänsten ska lanseras i vår och vill ändra individers konsumtionsbeteende i vardagen.

Företaget bakom DO, Doconomy, startades förra sommaren. Grundarna Mathias Wikström och Johan Pihl hade tidigare arbetat tillsammans med Ålandsbanken och utvecklat deras klimattjänst Åland Index med fokus på att förbättra miljön i Östersjön. 

Nathalie Green hörde talas om Åland Index och såg att tjänsten var något som saknats i fintechbranschen. Hon kontaktade Mathias Wikström och Johan Pihl för att bli en del av deras nya koncept, Doconomy. Tillsammans med Helena Mueller, numer styrelseordförande, klev hon ombord på projektet och är nu företagets vd.  

”DO är en banktjänst som hjälper dig att förstå din konsumtions klimatpåverkan. Genom att uppmuntra personer att ändra sitt köpbeteende utan pekpinnar kan vi få fler att engagera sig i miljön på en daglig basis”, säger Nathalie Green. 

”Konsumtion har blivit en livsstil. Vi uppmuntras att konsumera bland annat via sociala medier och frågan är hur långt vi kan ta det här? Vi befinner oss i ett läge där en mer ansvarsfull konsumtion är den enda vägen framåt”, fortsätter hon. 

Tjänsten består främst av en app där användaren kan se vilket klimatavtryck deras köp har genererat. Planen är även att erbjuda konton med tillkopplade kort dit överföringar och betalningar kan ske. 

Köpen som användaren gör ska i sin tur bygga upp krediter, eller bonusar, som användaren kan bruka på två sätt: antingen genom att ge till FN-certifierade klimatprojekt eller genom att dubbla upp bonusen för investering i fossilfria och hållbara fonder. Användarna kommer löpande att få information kring hur deras bonus gör nytta för klimatet och fondinvesteringarna ska på sikt även ge avkastning. 

Doconomy vill visa fintechbranschen är att det är möjligt att driva ett lönsamt bolag och arbeta klimatsmart i finansvärlden. Just nu ser de ett ökande intresse för tjänsten hos flera handlare och återförsäljare trots att den uppmanar till mindre konsumtion.  

”Den varma sommaren 2018, Greta Thunbergs skolstrejk för klimatet och skogsbränderna har gjort att fler fått upp ögonen för klimatkrisen och frågar sig hur de kan bidra till att minska sin miljöpåverkan. När vi presenterat vår idé för olika varumärken och frågat om de vill delta har intresset varit stort”, säger Nathalie Green. 

Paula DiPerna, strategisk rådgivare på bland annat klimatorganisationen CDP och rådgivare på Doconomy, flikar in: 

”Handlarna påverkas också av klimatförändringarna. Priserna från deras underleverantörer stiger eftersom tillgången på råmaterial blir mindre, vilket i sin tur ökar priset på produkterna återförsäljarna i sin tur säljer till kunderna.”

 

Ålandsbanken är numera en minoritetsägare och underleverantör till Doconomy. Det är på deras banktillstånd som tjänsten kommer att verka. 

Utöver Ålandsbanken har bolaget finansierats av medarbetarna och några privata investerare. Exakt hur mycket pengar det kommer att kosta att lansera tjänsten och driva den vet Nathalie Green inte just nu. 

”Den tekniska utvecklingen kring att driva en app är kostsam och vi är just nu inne i en fas där vi diskuterar vidare sätt att finansiera tjänsten och ta den till nästa nivå.”   

I framtiden hoppas Doconomy på att utveckla DO vidare. Bland annat genom ett långsiktigt samarbete med AI-företaget Peltarion, som Wallenberg nyligen investerat stora pengar i. 

Läs mer: Så mycket har Wallenberg öst in i AI-bolaget

”Just nu klassas köpen i olika produktkategorier och når inte hela vägen ner till produktnivå. Till exempel gör appen i dag ingen skillnad mellan en ekologisk och en vanlig kaffe, och en mer exakt beräkning skulle kunna öka motivationen hos användarna att förändra sitt beteende. Vi har ett samarbete med Peltarion där vi genom AI försöker att gå ner på produktnivå ännu mer för att koldioxidberäknaren ska bli mer precis”, säger Nathalie Green. 

För att på allvar konkurrera med andra banktjänster och för att locka fler användare kommer DO, enligt henne, att erbjuda gynnsamma räntor och bankförmåner.

”Genom ett konkurrenskraftigt bankerbjudande hoppas vi på att få fler typer av användare än de med klimatengagemang. Förhoppningsvis kommer vi även att inspirera och öka deras medvetenhet kring konsumtion och hållbarhet”, säger hon.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera