Hoppa till innehållet

Barack Obama varnar för filterbubblor i en Netflix-intervju

Den tidigare presidenten Barack Obama höjer ett varnande finger för hur utländska makter och andra med makt kan utnyttja sociala medier för att nå fram med sitt budskap. Det gör han som första intervjugäst på David Lettermans nya show.

I en intervju med David Letterman uttalar sig Barack Obama kritiskt till de filterbubblor som bland annat skapas på sociala medier som Facebook.
I en intervju med David Letterman uttalar sig Barack Obama kritiskt till de filterbubblor som bland annat skapas på sociala medier som Facebook.Foto: Manuel Balce Ceneta/ AP

Barack Obama har kanske varit den president som har varit mest tillmötesgående när det gäller techbolagens framfart i USA. Han har både hyllat den nya tekniken men även techscenen i stort. Under sitt sista år som president besökte han även den stora techmässan SXSW i Texas där han uppmuntrade techbolagen att bidra med sitt kunnande för att bygga starka och digitalt anpassade myndigheter i USA.

Läs även: Obama till entreprenörerna: ”Ta er i kragen och engagera er”

I en intervju med den välkände tv-stjärnan David Letterman berättar han om sin första väldigt optimistiska syn på sociala medier. Barack Obama medger att är skyldig mycket av sin politiska kampanj till sociala medier, som enligt honom blev den kanske mest effektiva politiska kampanj i moderna tider. Men att sociala medier nu även har blivit ett hot mot demokratin.

“Jag tror att vi har missat till vilken nivå som personer i maktställning... även utländska makter med mera, kan manipulera dessa och sprida propaganda på dem”, sade han i intervjun som första gången sändes på Netflix på fredagen.

Barack Obama intervjuas av David Letterman i den nya showen på Netflix.
Barack Obama intervjuas av David Letterman i den nya showen på Netflix.Foto: Netflix

Ett annat problem ser han med techjättar som Google och Facebook på vars sajter filterbubblor skapas. Han tar upp ett exempel där en googlesökning på Egypten under revolutionen, gjord av tre personer med helt olika politiska åsikter, fick helt olika sökresultat.

Läs även: Rysk propaganda nådde 10 miljoner Facebook-användare 

"Beroende på dina fördomar så fick du olika förslag, och det här förstärktes över tid. Det är även det som händer med de Facebook-sidor där ett ökat antal personer får sina nyheter från. Vid en viss tidpunkt lever du i en bubbla och det är också därför politiken är så polariserad just nu", sa han i intervjun.

Uttalandena från Barack Obama kommer passande nog i samband med att nyheten om att Facebook gör en förändring i sin algoritm vilket medför att man kommer att se mer inlägg från vänners flöden än de från nyhetssidor och även en mindre andel reklam.

Läs även: Zuckerbergs besked: Vänner, familj och grupper ska prioriteras

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera