Barnebys tog i början av året in 65 miljoner kronor i en ny kapitalrunda. Finansiärerna var bland annat de befintliga ägarna Industrifonden, CNI och Inbox Capital samt nye delägaren, Anicura-grundaren, Peter Dahlberg.
Pengarna ska användas till att öka takten på försäljningen av företagets auktionsmjukvara. Framför allt i USA.
”Det finns 5000 auktionshus i USA. Vi har 70 procent av vår omsättning där. Jag tror det har att göra med att Ebay lärt amerikanerna att handla begagnat”, säger Barnebys grundare Christopher Barnekow.
Barnebys huvudverksamhet, att aggregera antika föremål som säljs på auktioner online, är fullt fungerande – men växer inte i någon rask takt.
Det har förstås att göra med att branschen i stort står och stampar, menar Barnekow.
Det är en bransch som är beroende av utbudet. Vi kan ju inte skapa nya antikviteter.
”Det är en bransch som är beroende av utbudet. Vi kan ju inte skapa nya antikviteter. Men bara två procent av all konst i USA är på marknaden, vilket jag tror beror på att det är för krångligt. Du vet inte ens var du ska vända dig för att få en värdering”, säger Christopher Barnekow.
Han menar att om hela auktionsbranschen vill växa behöver kedjan, från värdering till köp, bli lättare.
Barnebys svar på det är tre: Dels har företaget lanserat en ny värderingsplattform, kallad ”Value my stuff”, där kunder laddar upp bilder på sina föremål och får en professionell värdering.
Den andra lösningen är att Barnebys precis blivit färdiga med sitt eget auktionssystem ”Skeleton” som gör gamla auktionshus till moderna e-handlare.
”Vi blev klara i februari och håller på med ’on-boarding’ av ett antal kunder just nu. Det är väldigt spännande. Systemet är en helhetslösning. Dels en auktionsmotor, men också inbyggda analysverktyg och en snygg ’front end’, designad efter auktionshuset önskemål”, säger han.
Det tredje är en ny slutprisbevakare som gör att kunder faktiskt ser vad föremål säljs för, och eventuellt inspireras att sälja mer.
Läs mer: Auktionssajten växer i rekordfart: ”Ökar drygt 80 procent”
På det här viset täcker Barnebys hela förloppet och kan få ut fler varor på andrahandsmarknaden, vilka sedan förstås görs sökbara i deras kärnaffär – sökmotorn.
”Sotheby’s och Bukowskis och de andra stora har sina egna system. Med Skeleton siktar vi på mellansegmentet som ligger långt efter i den digitala utvecklingen”, säger Barnekow.
Barnebys bokslut för 2019 är inte klart än, men han säger att bolaget går mot en tillväxt på 15 procent förra året – ned från 80 procent 2018.
”Den siffran kom också efter ett antal förvärv, men vi ser ändå 2019 lite som ett mellanår. Vi har bland annat anställt tio utvecklare för att bli klara med vår mjukvara. Det är framför allt mot slutet av 2020 och början av nästa år som vi tror att vi kommit en bit med försäljningen. Det här är en långsiktig satsning.”
I samband med den senaste kapitalrundan har Barnebys också tillsatt en ny vd i Jonatan Schwamberg, som bland annat gjort exit från sin byggnäthandel Buildor som såldes till Byggmax, där han de senaste åren varit chef för e-handeln.
”Han har en stark handlingskraft kombinerat med både struktur och logik samt ett ledarskap som passar oss väl”, säger Christopher Barnekow som i samband med rekryteringen tar steget upp som arbetande ordförande.
En annan viktigt rekrytering i början av året var också den nye säljchefen Hampus Lindberg från Wiraya.