Hoppa till innehållet

Barnebys fyller kassan – ska få fler att sälja sina antikviteter

Världens auktionshus har levt på kataloger och vernissager i en tid när kunder vant sig vid Amazon. Det är på väg att förändras – av svenskar. ”Onlinepenetrationen i den här branschen är väldigt låg”, säger Barnebys Christopher Barnekow.

Från vänster, Barnebys nye vd Jonatan Schwamberg, den nya säljchefen Hampus Lindberg samt grundaren och ordföranden Christopher Barnekow.
Från vänster, Barnebys nye vd Jonatan Schwamberg, den nya säljchefen Hampus Lindberg samt grundaren och ordföranden Christopher Barnekow.

Barnebys tog i början av året in 65 miljoner kronor i en ny kapitalrunda. Finansiärerna var bland annat de befintliga ägarna Industrifonden, CNI och Inbox Capital samt nye delägaren, Anicura-grundaren, Peter Dahlberg.

Pengarna ska användas till att öka takten på försäljningen av företagets auktionsmjukvara. Framför allt i USA.

”Det finns 5000 auktionshus i USA. Vi har 70 procent av vår omsättning där. Jag tror det har att göra med att Ebay lärt amerikanerna att handla begagnat”, säger Barnebys grundare Christopher Barnekow.

Barnebys huvudverksamhet, att aggregera antika föremål som säljs på auktioner online, är fullt fungerande – men växer inte i någon rask takt.

Det har förstås att göra med att branschen i stort står och stampar, menar Barnekow.

Det är en bransch som är beroende av utbudet. Vi kan ju inte skapa nya antikviteter.

”Det är en bransch som är beroende av utbudet. Vi kan ju inte skapa nya antikviteter. Men bara två procent av all konst i USA är på marknaden, vilket jag tror beror på att det är för krångligt. Du vet inte ens var du ska vända dig för att få en värdering”, säger Christopher Barnekow.

Han menar att om hela auktionsbranschen vill växa behöver kedjan, från värdering till köp, bli lättare.

Barnebys svar på det är tre: Dels har företaget lanserat en ny värderingsplattform, kallad ”Value my stuff”, där kunder laddar upp bilder på sina föremål och får en professionell värdering.

Den andra lösningen är att Barnebys precis blivit färdiga med sitt eget auktionssystem ”Skeleton” som gör gamla auktionshus till moderna e-handlare.

”Vi blev klara i februari och håller på med ’on-boarding’ av ett antal kunder just nu. Det är väldigt spännande. Systemet är en helhetslösning. Dels en auktionsmotor, men också inbyggda analysverktyg och en snygg ’front end’, designad efter auktionshuset önskemål”, säger han.

Det tredje är en ny slutprisbevakare som gör att kunder faktiskt ser vad föremål säljs för, och eventuellt inspireras att sälja mer.

Läs mer: Auktionssajten växer i rekordfart: ”Ökar drygt 80 procent”

På det här viset täcker Barnebys hela förloppet och kan få ut fler varor på andrahandsmarknaden, vilka sedan förstås görs sökbara i deras kärnaffär – sökmotorn.

”Sotheby’s och Bukowskis och de andra stora har sina egna system. Med Skeleton siktar vi på mellansegmentet som ligger långt efter i den digitala utvecklingen”, säger Barnekow.

Barnebys bokslut för 2019 är inte klart än, men han säger att bolaget går mot en tillväxt på 15 procent förra året – ned från 80 procent 2018.

”Den siffran kom också efter ett antal förvärv, men vi ser ändå 2019 lite som ett mellanår. Vi har bland annat anställt tio utvecklare för att bli klara med vår mjukvara. Det är framför allt mot slutet av 2020 och början av nästa år som vi tror att vi kommit en bit med försäljningen. Det här är en långsiktig satsning.”

I samband med den senaste kapitalrundan har Barnebys också tillsatt en ny vd i Jonatan Schwamberg, som bland annat gjort exit från sin byggnäthandel Buildor som såldes till Byggmax, där han de senaste åren varit chef för e-handeln.

”Han har en stark handlingskraft kombinerat med både struktur och logik samt ett ledarskap som passar oss väl”, säger Christopher Barnekow som i samband med rekryteringen tar steget upp som arbetande ordförande.

En annan viktigt rekrytering i början av året var också den nye säljchefen Hampus Lindberg från Wiraya.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera