Hoppa till innehållet

Barnmobil tar in 9 miljoner inför butikspremiären

Tinitell, som utvecklat en armbandsmobil för barn, plockar in närmare 9 miljoner kronor från Optimizer Invest och en rad affärsänglar. Pengarna ska användas till butikspremiären på Mediamarkt i november.

Mats Horn, vd och medgrundare på Tinitell.
Mats Horn, vd och medgrundare på Tinitell.Foto: Tinitell

Teknikbolaget Tinitell (NTL) uppmärksammades för första gången i samband med en framgångsrik crowdfundingkampanj på Kickstarter 2014. Men trots att 6 000 enheter har levererats till Kickstarter-fansen har Tinitells produkt ändå inte gått att köpa i vanliga butiker.

Läs mer: Armbandsmobil får tillväxtpengar

Bolagets produkt, som även den heter Tinitell, är en armbandsmobil för barn med en enda knapp. Mobilen, som saknar skärm, är bara utrustad med högtalare och mikrofon. Föräldrarna kan lägga in tolv nummer. När barnet bläddrar mellan kontakterna läser en röst, som användaren själv spelar in, upp namnen.

Vi hoppas att Tinitell ska bli årets julklapp!

I april i fjol drog bolaget in ytterligare 2 miljoner dollar i riskkapital från en rad internationella investerare. En av dem var Optimizer Invest (NTL), ett investmentbolag som är grundat av två svenskar och en norrman och är registrerat på Malta. Optimizer Invest står bland annat bakom börsbolaget Catena Media, vars affärsidé är att slussa användare till bettingsajter.

Läs mer: Optimizers Henrik Persson Ekdahl bland Sveriges 27 tech-miljardärer

Men ännu har de svarta siffrorna lyst med sin frånvaro. I fjol redovisade bolaget en omsättning på 330 000 kronor och en förlust på 6,1 miljoner kronor.

Så fungerar Tinitells armbandsmobil för barn.

Nu tar Tinitell in ytterligare 9 Mkr från Optimizer Invest och en rad affärsänglar. Bland de privata investerarna kan nämnas den tyska affärsängeln Andreas Mihalovits samt flera av vd:n Mats Horns familjemedlemmar. Rundan blev egentligen klar för en dryg månad sedan men har inte varit känd förrän nu.

”Pengarna ska användas till marknadsföring och till att bygga upp vårt lager”, säger Tinitells vd och medgrundare Mats Horn (NTL).

Läs mer: Internetbolaget Catena Media till börsen – ägarna cashar in

Den 16 november ska armbandsmobilen Tinitell börja säljas på hemelektronikkedjan Mediamarkt i Sverige. Prislappen mot kund blir då knappt 1 500 kronor.

”Vi hoppas att Tinitell ska bli årets julklapp! Ambitionen är att sälja 10 000 enheter i Sverige fram till jul”, säger Mats Horn.

Nästa steg blir att lansera Tinitell internationellt.

”Mediamarkt är exklusiv återförsäljare av Tinitell i Sverige. Vi söker nu återförsäljare i USA och Storbritannien med start under första kvartalet nästa år”, säger vd Mats Horn, som har svenska föräldrar, men är född och uppvuxen i Memphis, USA.

Fotnot: NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med bolagen och investerarna i den nordiska startupsektorn.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera