Hoppa till innehållet

Barnmobilen Tinitell går i konkurs – hoppas återuppstå med ny produkt

Efter en rad sälj- och produktproblem har Tinitells investerare tröttnat på förlusterna. Nu ansöker bolaget om konkurs – med målet att återuppstå med en uppdaterad version av sin armbandsmobil.

Tinitells vd och grundare Mats Horn visar upp bolagets armbandsmobiler för barn.
Tinitells vd och grundare Mats Horn visar upp bolagets armbandsmobiler för barn.Foto: Pressbild

”Vi har just skickat in en konkursansökan för Tinitell AB. Vi har inte intäkter som täcker vår produktutveckling”, säger bolagets grundare och vd Mats Horn till Di Digital.

Samtliga 20 medarbetare i Stockholm sägs upp. Även vissa leverantörer drabbas av utebliven ersättning. Men Mats Horn betonar att bolagets amerikanska holdingbolag lever vidare och att ambitionen är att starta nytt aktiebolag i Sverige.

Tinitell har pendlat mellan hopp och förtvivlan ända sedan starten. De första framgångarna röntes redan i samband med en crowdfundingkampanj på Kickstarter 2014. Intresset för Tinitells röststyrda armbandsmobil för barn var då stort – men efter kampanjen klagade många på att det var svårt att få tag på produkterna.

I slutet av oktober 2016 kunde Di Digital rapportera att Tinitell åter vädrade morgonluft. Man tog in 9 miljoner kronor i riskkapital från Optimizer Invest (NTL) och en rad affärsänglar, och hade råd med en butikspremiär på hemelektronikkedjan Mediamarkt i Stockholm.

Läs mer: Barnmobil tar in 9 miljoner inför butikspremiären

I somras kvalade bolaget in sig till e-handelsjätten Amazons Alexa-accelerator i Seattle, Washington.

Läs mer: Tinitell deltar i Amazons Alexa-accelerator 

”Accelerator-programmet gick bra, men vi har ännu inte fått ut nästa generation av vår nya produkt. Vår första produkt har designproblem och dåliga komponenter, vilket gör att den inte lämpar sig för massdistribution på Amazon,” säger Mats Horn.

Trots enskilda framgångar har bolaget alltså inte lyckats gå runt. Enligt Mats Horn uppgick omsättningen till 10 Mkr under 2017. Förlusten var större än så – cirka 15 Mkr grovt räknat, säger han.

Sedan starten har Tinitell tagit in cirka 45 Mkr i riskkapital. Men nu har investerarnas tålamod tagit slut.

”I grund och botten gillar vi produkten och tycker den fyller en viktig funktion. Men det är alltid svårt med hårdvara”, säger Johan Kinnander, vd på delägaren Optimizer Invest och fortsätter:

”Vi och de andra huvudinvesterarna har känt att det inte är värt att satsa mer på den nuvarande affärsstrukturen. Det tror jag till och med Mats Horn har känt. Det är han själv som drivit fram konkursen.”

Trots att det svenska aktiebolaget alltså försätts i konkurs tror Mats Horn på en fortsättning för Tinitell via det amerikanska holdingbolaget som äger bolagets intelektuella rättigheter.

"Vi ska snart börja sälja Tinitell 2, som är en vattentät och mindre armbandsmobil. Men något lanseringsdatum är inte satt ännu. Vi blir tvungna att starta nytt aktiebolag i Sverige för att ha anställda och sälja här. Just nu har vi råd med 7-10 medarbeterare, inte 20 medarbetare som vi har varit”, säger han.

Mats Horn hoppas att bolagets befintliga ägare vill vara med på denna nya resa och på Optimizer Invest lovar man att utvärdera möjligheterna.

"Vi vill definitivt titta på det. Vad vi tar för beslut kan jag inte svara på idag”, säger Johan Kinnander på Optimizer Invest. 

Fotnot: NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera