Hoppa till innehållet

Båstadgängets Sir of Sweden köper Frontmen

Sir of Sweden, med Båstadprofilen Mats Ljungström i spetsen, förvärvar modeportalen Frontmen. Fastighetsmiljardären Erik Paulsson förblir delägare och styrelseordförande i det nya bolaget.

Sirs of Sweden: Ordförande Erik Paulsson, vd Mats Ljungström och fotomodell Christer Gardell.
Sirs of Sweden: Ordförande Erik Paulsson, vd Mats Ljungström och fotomodell Christer Gardell.

Modebolaget Sir of Sweden köper e-handelsbolaget Frontmen, som grundats av TV4-profilen Oscar Arrsjö. Sir of Sweden är känt för tillverkning av kostymer och skräddarsydda plagg via återförsäljare, egna butiker och sin egen nätbutik.

”Vi är stora på måttsydda, made to measure kostymer. Man måttar upp sig i någon av våra butiker och sedan kan man beställa på nätet utan att behöver tränga sig i provhytter”, förklarar Sir of Swedens vd och storägare Mats Ljungström.

Sir of Sweden grundades i Båstad 2011 och omsatte cirka 31 miljoner kronor 2016. Men varumärkets rötter går ända tillbaks till ett konfektionsbolag från 1925, grundat av Mats Ljungströms farfar.

Erik Paulsson började som modell, men är nu delägare och ordförande.

Hur mycket man betalar för Frontmen (NTL) är inte officiellt. Men affären görs genom en apportemission där Sir of Swedens ägare förblir majoritetsägare.

Säljare är Frontmens grundare Oscar Arrsjö med familj, samt riskkapitalbolagen Wellstreet (NTL) och Optimizer Invest (NTL). Oscar Arrsjö får rollen som CDO, chief digital officer, i det nya bolaget. Även Wellstreet blir kvar som ägare, med en plats i styrelsen.

Optimizer Invest säljer sin andel i bolaget.

Läs mer: Optimizer investerar i Frontmen

”Frontmen är bäst positionerade på dressat herrmode i Skandinavien. För oss innebär detta att vi kan jobba med dubbla marginaler. Vi får både tillverkningsmarginal och detaljhandelsmarginal’, säger vd Mats Ljungström.

Fastighetsmiljardären Erik Paulsson blir kvar som delägare och styrelseordförande i det nya bolaget.

Sir of Sweden är bland annat känt för att ha marknadsfört sig med finansmannen Christer Gardell som fotomodell.

”Vi har ju huvudkontoret i Båstad och har använt en del kända profiler från orten i vår marknadsföring. Christer Gardell är ju sommargäst här och har varit modell år oss. Även Erik Paulsson började som modell, men är nu delägare och ordförande”, säger vd Mats Ljungström.

Läs mer: Spotify-veteran investerar i Sofi Fahrmans mode-Tinder

Det nya bolaget förväntas bli lönsamt och ha omsättning på drygt 50 miljoner kronor under 2017.

”Nästa år tror jag halva vår omsättning sker på nätet”, säger Sir of Sweden vd Mats Ljungström.

Fotnot: NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera